Varför bry sig?

Varför tillåts alla ha åsikter om lärares arbetstider? Jag går inte runt och är sur på dem som kan ta semester under lågsäsong och dra iväg på en restresa. Förstår inte hur det kan vara något problem för andra yrkeskategorier om jag får ta ut min inarbetade övertid på sommaren. Det hade väl blivit ett större problem om jag krävde att få ta ut den under annan tid på året.

Alla har i alla fall åsikter i frågan och SKL håller på att slå knut på sig själva för att kunna klämma ut så mycket som möjligt av skolans personal. Som många tidningar påpekar har det blivit en principfråga som tydligen får kosta hur mycket som helst.

”Vi lovar helt enkelt högre löner i utbyte mot att lärarnas organisationer aktivt medverkar till att vi får ett nytt avtal som utgår från verksamhetens och elevernas bästa” skriver SKL i sitt brev till kommunerna. Vem vill inte ha ett avtal som är bra för verksamheten och eleverna? Verksamheten gynnar arbetstidsförslaget definitivt inte. På vilket sätt skulle SKL:s förslag gynna eleverna?

Är det fegt av Folkpartiet att hoppa av förhandlingarna? Nej det tycker jag inte med tanke på hur svårt det verkar vara att påverka ens inifrån. Någon form av reaktion är då bättre än ingen.

Jane af Sandberg funderar över hur länge arbetsgivarna kan hålla fast vid sin allt mer ifrågasatta linje. Inte länge till hoppas jag. Avtalsrörelsen för landets lärare liknar mer och mer en fars.

Detta inlägg publicerades i Skolsnack och märktes , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Varför bry sig?

  1. Morrica skriver:

    Hmmm, när du säger det så vore det rätt skönt att kunna ta ut denna inarbetade övertid någon annan tid på året, eller i pengar, istället om jag så önskade. Bra poäng där.

  2. *malin* skriver:

    Åh, men du vet. Eftersom alla som jobbar betalar skatt betyder det i praktiken att det är DE som betalar alla lärares lön = de har all rätt i världen att klanka och gnälla och tycka till om precis allt. Trots att de inte har en enda j—a susning… Den kommentaren fick iaf jag flera gånger: ”jag betalar din lön”. Suck…

    Jag kan inte låta bli att tycka till om lärares situationer, trots att jag nu då egentligen inte ens är lärare längre…

    • Lilla O skriver:

      Min skatt då?

      • *Malin* skriver:

        Precis… Men ibland känns det som om lärares åsikter om sitt eget yrke inte är lika mkt värda som andras åsikter. Det pratas mkt över huvudet på oss (=er…).

        Gud, vilka bra inlägg du har hela tiden om det här ämnet! Om du får makthavarna att lyssna på dig, kanske t.o.m jag kan komma tillbaka till yrket. 🙂

      • Lilla O skriver:

        Tack för din uppmuntran!

        Tycker att de som är lärare kring mig blir tröttare och tröttare. Träffade gamla studie- och arbetskompisar igår och nästan alla funderade allvarligt på karriärbyte. Frågan är bara vad man ska göra istället.

Lämna en kommentar