Bombdåd i Linköping dödar två

Mons Kallentofts fjärde bok om Malin Fors heter Vårlik och inleds på ett synnerligen brutalt sätt med ett bombattentat mitt i Linköping. Med obehaglig precision beskrivs två sexåringar som springer mot en bankomat, hamnar mitt i en explosion och sprids i delar över torget. Obehagligt, osmakligt och alldeles vansinnigt hemskt. Strax därefter befinner sig deras mamma och hon skadas svårt. Det visar sig att hon inte är flickornas biologiska mamma och bombattentatet verkar ha något med deras riktiga familj att göra. Det blir dock lite förvirrat när organisationen Ekonomiska frihetsfronten tar på sig dådet. Har terrorismen nått Linköping?

Malin Fors har just begravt sin mamma när samtalet om bombattentatet når henne. Tillsammans med sin före detta man beger hon sig till olycksplatsen där ett flicköga fångar hennes uppmärksamhet. Även som nykter alkoholist talar nämligen offren till henne. Lite irriterande att Kallentoft alltid använder detta grepp, men han tonar ner det något i denna den fjärde boken. Istället lever och andas Fors fallet och i drömmarna dyker väldigt knepiga ledtrådar upp. Inte heller det riktigt ett grepp jag gillar, men det är ändå ganska trovärdigt att den utredande kriminalkommissarien har svårt att släppa två slaktade sexåringar. Det blir bara lite för mycket när en av de döda flickorna ska guida Malin till två andra barn i fara.

Malin Fors är som sagt nykter, men ändå inte lycklig. Suget efter alkohol är starkt och hon nyper sig hårt för att med smärtans hjälp döva behovet. Jag är glad att hon tagit sig i kragen, för i förra boken var det verkligen illa.

Dottern Tove blir mer och mer självständig och funderar på att plugga på annan ort, exmaken Janne har ett nytt förhållande, bodelningen efter modern avslöjar en stor hemlighet och Malin känner sig både sviken och ensam. Även på kärleksfronten är det torrlagt. Fylleaffären med journalisten Daniel Högfeldt är över och samtidigt som hon längtar efter närhet är hon inte redo för något allvarligt förhållande.

Jag gillar Malin Fors och hennes kollegor. Det är de som gör boken till något mer än ännu en habil deckarhistoria bland alla andra. En bra bok med bra flyt och väl sammanhållen intrig. Bra, men inte exceptionell. Tråkigt däremot om detta är den sista boken då jag gärna träffar Malin igen.

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Bombdåd i Linköping dödar två

  1. Anita skriver:

    Å, spennende å lese! Jeg har lest ”Midvinterblod” og ”Sommardöden” og likte nok ”Sommardöden” best. Tenkte jeg skulle lese mer Kallentoft i sommer, ser fram til det!

  2. Cissi skriver:

    Den här ser jag fram emot! Jag har läst/lyssnat på fem böcker av Kallentoft och gillar hans sätt att skriva. Sen är det tråkigt att han begränsar sig till fyra böcker (årstiderna), i alla fall för en själv. Men det verkar vara populärt just nu med årstidsböcker (Cleeves och Theorin har jag för mig gör likadant).

  3. Pingback: Tweets that mention Bombdåd i Linköping dödar två | Lilla O -- Topsy.com

Lämna en kommentar