Ett försök till avslut

Jag hade som ni kanske märkt lite svårt att lämna Bokfrågornas ABC och knyter därför ihop idag med några bonusfrågor.

Vilket slut kommer du aldrig att glömma?

Lilla Marilla av L M Montgomery handlar om Annes och Gilberts dotter Marilla och hennes kärlek till och väntan på en soldat som deltar i första världskriget och till slut kommer han tillbaka. Ett underbart smörslut. ”Ja vift” är de sista orden den läspande Rilla uttalar.


Berätta om en bok som handlar om ett avslut.

När jag läste de sista sidorna i En sorts kärlek av Ray Kluun grinade jag så mycket att jag nästan inte kunde läsa vidare. Så fruktansvärt hemsk bok med ett allt annat än lyckligt slut och definitivt ett avslut.


Någon form av ny onsdagsutmaning blir det och därför vill jag att du berättar om en bok som handlar om en ny chans eller en ny början.

En ny chans till ett gott liv får Kambili i Lila Hibiscus då hon reser till sin faster som har en helt annan syn på kärlek och religion än sin bror, Kambilis far.

Och så slutligen, vilka är den senaste bok du läst?

Jag läste just ut I nöd och lust av Elizabeth Gilbert som handlar om äktenskapet och dess historia. Ganska bra, men ännu bättre för den som är lika hysteriskt rädd för äktenskap som Gilbert helt klart är.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ett försök till avslut

  1. Alltså Romeo & Julia – varje gång jag läst/ser den så bara HOPPAS jag att slutet inte ska vara som förra gången. DRICK INTE GIFTET ROMEO skriker jag, men…nej förgäves. Jäkla skitslut som inte är lyckligt, men samtidigt så bra eftersom jag täker på det relativt ofta.

  2. Helena skriver:

    Oj, jag hade valt samma ”avsluts-bok” som du, men har man läst En sorts kärlek är den svår att frångå i ett sånt sammanhang. Så sorglig!

Kommentera

