Nobelalfabetet O

o

Första bokstaven är i Nobel-alfabetet hos Lyran är O och det har krävts en del klurande.

En pristagare: Eugene O´Neill fick priset 1936 med motiveringen ”för hans av kraft, ärlighet och stark känsla samt självständig, tragisk uppfattning präglade dramatik”. Jag tycker mycket om Lång dags färd mot natt som hade urpremiär på Dramaten 1956.

En framtida pristagare: Trots att det inte är ett direkt ovanligt eller oväntat val måste jag säga Joyce Carol Oates ”för hennes sätt att beskriva människors öde på ett trovärdigt och djupsinnigt sätt.”  Dessutom skriver hon både för vuxna och ungdomar med samma entusiasm, vilket visar en språklig flexibilitet och bredd. Tycker också att produktivitet kan var en styrka, inte något som ska hindra att man får ett prestigefyllt pris.

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nobelalfabetet O

  1. Lyran skriver:

    O’Neill har jag ännu inte bekantat mig med. Av Oates har jag bara läst en kort roman ”Djur” som var bra , men inte fantastisk.

  2. Ingrid skriver:

    O’Neill… det är många år sedan jag läste något av honom (hans dramer ingick i kurslitteraturen jag då hade)- Minns ”Anna Christie” speciellt.” ”Gimme a whiskey, ginger ale on the side … and don’t be stingy, baby!” Det skulle vara roligt att läsa om…..

  3. Pingback: Bokfrågornas ABC del 4 « enligt O

Lämna en kommentar