Böcker att byta?

Det går att byta sina böcker mer officiellt på stora sajter, men jag hade tyckt att det vore kul att byta böcker i mindre skala och då veta vem som haft boken innan. Som bonus får vi en massa boktips och kanske också nya favoritbloggar att följa.

Vill du vara med i bokbytet vill jag att du gör ett inlägg i din blogg där du berättar om det, samt lägger upp en lista på minst tio böcker som du vill byta bort. Tala om vilket format boken har och i vilket skick den är. Trasiga böcker är inte okej att skicka till någon. Ta gärna ett foto också, det är alltid trevligt!

Berätta också  lite om vad varje bok handlar om, eller länka till  inlägg du skrivit om dem. Det är bra om din mailadress syns tydligt så att den som är intresserad av dina böcker kan komma i kontakt med dig. Den som skickar står för portot och då tanken är att man ska både ge och ta borde det jämna ut sig i längden.

Jag kommer att samla listor på böcker som olika bloggare vill bli av med för att göra plats för nya i de redan överfulla hyllorna. Maila alltså listan till mig också, eller lämna en kommentar så att jag kan hitta din lista och lägga till den.

Jag kommer däremot inte att ansvara för böcker som skickas mellan bloggare, utan kommer bara att fungera som sambandscentral. Tänk på att hantera uppgifter om namn och adresser med försiktighet, då många är måna om sin anonymitet.

Så ta en titt i bokhyllorna och lägg upp en lista med böcker som du inte vill ha kvar där, utan kan tänka dig att skänka till någon annan. Det tänker jag göra!

Glöm nu inte att berätta vilka böcker ni vill byta bort och inte heller när någon bok försvunnit från listan.

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , . Bokmärk permalänken.

37 kommentarer till Böcker att byta?

  1. Det här är en jättebra idé. Jag måste bara fundera på om jag kan leva med at skiljas fårn några av mina böcker…

  2. BokMamma skriver:

    Jag tycker också att det är en väldigt bra idé. Ska ta en kik här hemma om det finns några böcker som jag kan tänka mig byta bort.

  3. Helena skriver:

    Vad kul att det blir av! Jag har redan börjat rensa i hyllorna och ska sätta ihop en lista under helgen. Inlägg, lista och kommentar/mailad länk till listan kommer under början av nästa vecka.

  4. Paperback Lover skriver:

    Japp, klart jag är med.
    Ska fota böckerna idag!

  5. Paperback Lover skriver:

    Lilla O, kan man inte längre prenumerera på kommentarer till dina inlägg?

  6. Toffs skriver:

    Jag är med! Fixar ett inlägg under dagen med böcker jag vill byta.

  7. Pingback: Fiktiviteter » Blog Archive » Bokbyte

  8. Tekoppen skriver:

    Jag är på!

  9. Pingback: Fiktiviteter » Blog Archive » Inför bloggmaraton

  10. Pingback: Fiktiviteter » Blog Archive » Min bokbyteslista

  11. Helena skriver:

    Nu har jag lagt ut min lista – dels i ett inlägg men också på en egen sida så att den ska vara enkel att hitta framöver, länk till sidan: http://www.fiktiviteter.se/bokbyte/

  12. Marie skriver:

    Jag skrev precis, eller igår kväll, om att jag har allmänt svårt att göra mig av med böcker men bokbyte är lite annorlunda. Jag antar att vi satsar mest på skönlitteratur då?
    Jag kommer vara lite upptagen idag på dagen men börjar fixa och dona med min lista senare så får ni ta er en kik på om det är något som kan vara intressant.

    Är det någon som är intresserad av facklitteratur i genusvetenskap/litteraturvetenskap så hojta till, jag har massor som jag knappt har plats för hemma och måste förvara i källaren.

    Jag är ganska ny i bokbloggsvärlden, men jag hoppas jag får vara med ändå!

  13. Marie skriver:

    NU har jag knåpat ihop en lista, undrar ni mer om böckerna så fråga bara. Jag märkte att jag blev lite kortfattad, men jag är egentligen jättetrött och helt matt av den här klibbvärmen.

    Här hittar ni den:

    http://vaxdukshaftet.blogspot.com/2010/07/bokbloggsbyte.html

  14. Jan-Olof Flink skriver:

    Underbar idé. Frågan är dock om jag har någon bok jag vill skiljas ifrån. Jag gjorde en utrensning för ett halvår sedan och skickade ut i omlopp via bookcrossing.com.

    Skall dock ta en titt efter semetern när jag kommer hem igen.

    Mvh

    /J-O

  15. Marie skriver:

    Till er som var intresserad av genusböcker så kommer en till lista lite senare. 🙂

  16. Marie skriver:

    Skulle vara kul om vi kunde enas om att alla som läser en bok man fått genom ett byte, måste skriva några rader om den! Vad tror ni?

  17. Carola skriver:

    Jag vill också vara med, men är borta på semester denna vecka så inlägg om mina böcker kommer senare.

    Även jag har ett stort intresse av genus och litteraturvetenskap. Vi verkar vara några med dessa intressen här 😉

    • Lilla O skriver:

      Du är välkommen med ett inlägg när du vill. Skicka bara en länk till ditt inlägg när du skrivit det. Kul att du vill vara med!

  18. mariasbokliv skriver:

    Om värmen kan lugna sig nu skall jag försöka få ihop en lista jag med…

  19. Pingback: värmebölja och bokbyten « Marias bokliv

  20. Hundöra skriver:

    Finns det någon sida där alla som deltar är samlade? Finns det någon sista datum för att anmäla sig?

  21. Pingback: Fiktiviteter » Blog Archive » Maratonsammanfattning

  22. Marie skriver:

    Nu finns en kortare genuslista på min blogg att kolla in för er intresserade!

Lämna en kommentar