Hur svårt kan det vara?

I dagens pappers-DN finns en ganska bra artikel om lärare på två gymnasieskolor, men jag irriterar mig på användningen av ordet sommarlov för att beskriva de veckor jag är ledig på sommaren.

Säg efter mig ”lärare arbetar 45-timmar/veckan och får därför ut övertid i kombination med semester på sommaren”. Ingen jäkla sommarlov. Jag är lärare inte elev och börjar bli hyfsat trött på att behandlas som gnällig, lat och mindre vetande i media. Förra veckan arbetade jag dessutom två dagar på mitt så kallade ”påsklov” och tillbringade åtskilliga timmar med att leta passande böcker som skolan ska köpa in för de genuspengar vi fått av Skolverket. Jag älskar att läsa, men det är likt förbannat jobb.

Hur svårt kan det vara att förstå att den som gått i skolan själv inte automatiskt vet allt om vad en lärare gör på jobbet?  Hur svårt kan det vara att förstå att du som förälder kanske inte är den som mest kompetent att bedöma ditt barns kunskaper i diverse skolämnen? Hur svårt kan det var att förstå att nationella prov inte är svaret på alla frågor om orättvisa betyg? Hur svårt kan det vara att förstå att en löneutveckling som lärarnas knappast lockar fler till yrket? Hur svårt kan det vara att förstå att fler försämringar av arbetsmiljö och arbetsvillkor kommer att innebära en massflykt från skolan? Hur svårt är det att inse att de lärare som söker och får jobb i andra branscher knappast är de sämsta?

Nu kommer det att satsas ännu mindre pengar på kommunerna i vårens budget och läget lär knappast förbättras varken för mig eller andra kommunalanställda. Jag ligger illa till på LAS-listan med mina knappt tre år inom kommunen. Att jag arbetar åtta år i Göteborgs kommun har ingen betydelse, men kanske kan min behörighet i svenska som andraspråk rädda mig igen. Det är tredje året jag hänger löst, men i år när det är tio tjänster som ska bort känns det allt annat än tryggt. Nedskärningen görs dessutom trots att allt tyder på att skolan får rekordmånga elever. Det går inte riktigt ihop om du frågar mig, men jag är ju bara en lat och gnällig lärare.

Detta inlägg publicerades i Skolsnack och märktes , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Hur svårt kan det vara?

  1. violen skriver:

    Jag brukar säga att lärare är en sorts säsongsarbetare. Det du skriver här om lärarnas arbetsvillkor tycker jag har kommit fram väldigt dåligt. Först nu när en till mig närstående person blivit lärare har jag insett hur det fungerar. Ganska logiskt det du skriver, loven är ju övertid.

  2. Lilla O skriver:

    Jag älskar mitt jobb, det gör jag verkligen. Det är dock lite irriterande att det inte kommer fram hur mycket det krävs att faktiskt göra ett bra jobb utan bara en massa tjafs om all ledighet. Säsongsarbetare stämmer ganska bra egentligen!

  3. Pingback: Äger bankerna dina pengar? « Nemokrati

Lämna en kommentar