Bra norskt!

Omslagsbild: ISBN 9789170014895, Berlinerpopplarna                                                                                        Omslagsbild: ISBN 9789170016073, Eremitkräftorna

Jag bara älskar Anne B. Ragdes böcker Berlinerpopplarna och Eremitkräftorna. Berlinerpopplarna stod hur länge som helst i bokhyllan innan jag kom mig för att läsa den. Vet inte varför. Alla sa att den var bra, men den lät så tråkig när jag läste på baksidan. Tur kanske så att jag hann införskaffa del två och därför kunde läsa böckerna direkt efter varandra. Nu måste jag rusa till biblioteket och fixa tredje delen. Böcker köpes i pocket eller möjligen på bokrea, annars får det bli biblioteket. Duktigt va´?! Så har det inte alltid varit, men jag har varken pengar eller bokhyllor till så många fler böcker.

För er som inte läst böckerna säger jag grattis, ni har dem kvar! De handlar om bröderna Tor, Margido och Erlend som träffas vid sin mors begravning. Dit kommer också Tors okända dotter Torunn. Det låter som en riktig sliskroman och hade nog lätt kunnat bli det, i glassig hollywoodstil dessutom, men så blir det inte. Istället växer historien om dessa riktigt udda och charmiga personer fram.

Min absoluta favorit är Erlend, den yngste brodern som bor i Köpenhamn. Jag såg inte tv-serien så jag vet inte hur de porträtterar honom där, men när jag blundar och ser honom framför mig blir det mycket likt Eddie Izzard. Fabulous!

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar