Nyköpta böcker med tillhörande ursäkter

Ni har sett mina blomböcker och de recensionsböcker jag fått. Som om jag inte hade nog att läsa var jag tvungen att beställa fler böcker och bland dem en hel del engelska från The Book Depository.

Frågan är vilka ursäkter jag ska använda mig av för att rättfärdiga mina inköp. Bokbabbel har gjort en lista som varit till stor hjälp. Två av dessa ursäkter snor jag helt av:

19. Din bokhylla är ändå så översvämmad att den här boken inte kommer att göra någon skillnad.

20. Alla andra bokbloggare har bokköpsstopp och du måste shoppa något så att ens någon skriver något i bloggosfären.

Andra tänkbara ursäkter är:

Som engelsklärare måste man läsa på målspråket. (Bok 1-7 samt 10-12)

Jag behöver läsa ungdomsböcker på engelska för att förbereda mig inför ett projekt som förhoppningsvis blir av till hösten. (Bok 1-7)

Några av böckerna skulle kunna passa mina elever. (Bok 1-7)

Undrar om han den där skådespelaren kan skriva, det måste jag ta reda på. (Bok 8 )

Språk är alltid viktigt att lära sig nya saker om. (Bok 9)

Dikter är tidlös och jag kommer att läsa dem hur många gånger som helst och få riktig valuta för pengarna. (Bok 10)

Alla andra läser om vampyrer och jag måste verkligen pröva. (Bok 2)

Det var faktiskt länge sedan jag beställde böcker och nu på sommaren hinner jag verkligen läsa.

Varje recensionsexemplar och biblioteksbok kan faktiskt ses som sparade pengar. Mitt boksparkonto är med andra ord fullt av pengar.

Vi har ändå planerat att köpa nya bokhyllor och det är ju tråkigt om de gapar tomma.

Vilka böcker är det då som ska in i de nya hyllorna?

Love, peace and chocolate av Cathy Cassidy

Immortal, Lovestories with bite av P C Cast (red)

Dance on my grave av Aidan Chambers

Someone like you av Sarah Dessen

Finding Violet Park av Jenny Valentine

What my mother doesn’t know av Sonya Sones, som jag just läste på svenska och älskade. Måste läsa på originalspråk också.

What my girlfriend doesn’t know av Sonya Sones är fortsättningen som också måste läsas på både språk. Omslagen är dock inte alls lika snygga som de svenska.

När barnet lagt sig av Michael Nyqvist. En nätt liten sak som kan bättra på lässtatistiken.

Lagom finns bara i Sverige: Och andra myter om språk av Mikael Parkvall. Är man svensklärare så är man.

Selected poems av William Carlos Williams. Love him!

Girl Friday av Jane Green bara för att, ja för att helt enkelt. Hade jag haft en hängmatta skulle jag använt den som ursäkt.

My favourite goodbye av Sheila O’Flanagan är också perfekt sommarläsning.



Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nyköpta böcker med tillhörande ursäkter

  1. Paperback Lover skriver:

    Åh Lilla O, Nyqvists bok hade du kunnat få av mig, jag fick den som recex. Jag tror faktiskt jag ska göra helt tvärtemot, kasta ut lite böcker på bloggen och se om nån vill nappa o köpa 🙂

    • Lilla O skriver:

      Det är en bra idé! Vi skulle egentligen starta ett bokbyte där vi lägger ut böcker vi inte vill ha på bloggen. Mini-mooch!

Lämna en kommentar