Tematrio -Vive la France

För fem år sedan var jag ganska säker på att jag skulle få mitt första barn just denna dag, men han dröjde till strax efter 04.00 den 15:e. Det är dessutom Frankrikes nationaldag idag och Lyrans tematrio den här veckan handlar därför om Frankrike.

Jag gjorde en lång lista med franska böcker under VM som finns här och några nya har varit svåra att hitta. En fick hänga med igen, men två är nya och olästa.

1 Anna Gavaldas Jag älskade honom är en väldigt fin liten bok som hamnat lite i skuggan av hennes mer kända böcker. Jag tycker definitivt att du ska läsa den! Finns med på min lista med hundra (drygt) skrivande kvinnor.

2. De som älskade friheten -Berättelsen om Jean-Paul Sartres och Simone de Beauvoirs livslånga förhållande av Claudine Montell låter som en riktigt spännande bok om två fascinerande personer.

3. Irène Nèmirovsky har jag aldrig läst något av, men många gånger fingrat på hennes Storm över Frankrike och tänkt att någon gång ska jag allt läsa den. Och det ska jag. Någon gång.


Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tematrio -Vive la France

  1. Marie skriver:

    Jag äger också Storm över Frankrike men den är oläst än så länge, jättebra att du nämnde just den för jag har gnällt en del om att jag inte har något att läsa och inte orkar skaffa något nytt.
    Däremot har jag läst Ensamhetens vin och den tyckte jag väldigt mycket om! Rekommenderas.

Kommentera

