Bokfrågornas ABC del 1

barnen9090613-1222.jpg

Dags för en Bokfrågeutmaning. Jag är inte så organiserad och därför kan det bli frågor om i princip vad som helst som jag associerar till veckans bokstav som den här gången är A. Bokrelaterat kommer det självklart att vara!

Frågorna kommer här och mina egna svar i ett annat inlägg. Häng på!

Bokstaven A:

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som  på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.

Svara i en kommentar eller i din blogg. Berätta gärna att du svarat så att jag kan hitta dig. Det är ännu roligare att läsa andras svar än att svara själv!

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes . Bokmärk permalänken.

39 kommentarer till Bokfrågornas ABC del 1

  1. Paperback Lover skriver:

    Åh, jag känner instinktivt att det här är frågor jag vill svara på. Kommer att gilla den här utmaningen. Men svaren får vänta till ikväll då jag har mer tid för eftertanke och att skriva!

  2. evacecilia skriver:

    Det här vill jag vara med på! Återkommer ikväll.

  3. Lilla O skriver:

    Kul att ni vill vara med! Det är alltid kul att läsa andras svar. Om era kommentarer inte skulle synas ikväll så är det för att jag inte är hemma och kan släppa igenom dem. Alla kända ska dock släppas igenom automatiskt och det ska ju gälla er båda!

  4. boksnoken skriver:

    Kul frågor!! Jag återkommer med svaren, men förmodligen inte förrän imorgon. Ska iväg nu och det blir nog sent ikväll.

  5. Pingback: Bokfrågornas ABC « Eva-Cecilia

  6. Snöfrid skriver:

    Roligt! 🙂
    Återkommer dock med svaren först imorgon.

  7. Paperback Lover skriver:

    Nu så, är jag klar!

  8. Bea skriver:

    Hej,
    Det här var en rolig lek som jag gärna hänger med i! Har fått ihop A i alla fall.

  9. Lilla O skriver:

    Kul att så många har svarat, ska sätta mig och läsa ordentligt senare idag!

  10. Ingrid skriver:

    Lilla O- jag vill också vara med- ska tänka till lite och så återkommer jag med svar så snart jag kan. Trevlig utmaning!

  11. Snöfrid skriver:

    NU har jag svarat! 😀 Blev lite klurande, helkul idé det här.

    http://fantasy03.blogg.se/2009/november/bokfragornas-abc-del-1.html

  12. Ingrid skriver:

    Nu fick jag till det!

  13. Alltid roligt med enkäter, speciellt sådana där man får klura, fundera och minnas! Här är mina svar:

    http://kerstinydrefors.blogg.se/2009/november/bokfrageutmaning-med-bokfragornas-abc-del-1.html

  14. Therese skriver:

    Vad får du allt ifrån? Jag är med såklart!

  15. Annika skriver:

    Vilken rolig utmaning du har startat!

    Här hittar du mina svar: http://alkb.se/bokfragornas-abc

    Ha det gott!

    Annika

  16. Oj. Skitsvårt men mycket bättre än ”hur många gula böcker har du”-grejerna. Jag svarade på http://www.tatortstimotej.com/2009/11/27/svra-bok-abcet-del-a/

  17. Mikaela skriver:

    Jättekul! Hakade på. Svaren finns här:
    http://booksoverpsychos.blogspot.com/

  18. Pingback: A som i Alfabet « Bokstävlarna

  19. fia skriver:

    Kul, jag är med!

  20. Pingback: Bokfrågornas ABC – del 1 « Hannas hörna

  21. Ylva skriver:

    Nu har jag svarat på Yfronten.

  22. Martina skriver:

    Sent omsider har även jag svarat!

  23. Pingback: Bokfrågorna del 1 « Paulas bokblog

  24. Paula skriver:

    Lite sent kanske, men nu har även jag svarat.

  25. Emmelie skriver:

    Här är mitt svar, lite sent men men… http://antagligen.wordpress.com/2010/01/13/bokstaven-a

  26. Anna Nio skriver:

    Sent omsider hoppar även jag in! Read ‘em and weap!

  27. Pingback: Bokfrågornas ABC del 1 – Fiktiviteter

  28. Pingback: Bokfrågeutmaning med bokfrågornas ABC – Del 1 « Eli läser och skriver

  29. Pingback: Bokfrågornas ABC del 1 « enligt O

Lämna en kommentar