Bokfrågornas ABC del 10

Med lite hjälp från maken och bloggkollegor blev det så några alfabetsfrågor även denna vecka. Eller inte alls några frågor, utan fyra ”berätta-om” uppmaningar. Mina egna svar kommer som alltid i ett senare inlägg.

  • Jag tycker att det är svårt att läsa böcker skrivna i jag-form då det krävs en del av författaren för att det ska bli bra. Berätta om någon bok skriven i första person som du gillar eller inte gillar.
  • Berätta om en bok om eller av en journalist.
  • Jante styr Sverige och jag vill att du berättar om en bok där jantelagen gäller.
  • Vad jiddrar du om? Det hade jag en elev som brukade fråga när han tyckte att jag snackade obegripligheter eller ren skit. Berätta om en bok som du tycker är rent jidder.

Svara på frågorna i en kommentar eller i din blogg. Länka och/eller lämna en kommentar när du skrivit så att vi också får läsa!

Just den här onsdagen är jag inte vid datorn, utan på kurs och hinner kanske inte godkänna kommentarer från nya läsare. Kommer självklart att göra det så snart jag kan!

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes . Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Bokfrågornas ABC del 10

  1. Pingback: Bokfrågornas ABC: Bokstav 10 « Ett liv utan böcker är inget liv

  2. L.H. skriver:

    Svåra frågor denna veckan, men här hittar du mina svar:

    Bokfrågornas ABC: Bokstav 10

  3. Annika skriver:

    Jag ligger som vanligt lite efter , men mina svar på bokstäverna I och J kommer inom kort.

  4. agnes i Lund skriver:

    Berätta om en bok om eller av en journalist.
    Var igår på ett inspirerande föredrag på Lunds stadsbibliotek med Annelie Jordahl, journalisten som skrivit om Ellen Key i Jag skulle vilja vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet). Just titeln ifrågasattes av några i publiken, men författaren menade att det faktum att man är någons hund inte behöver betyda underordning. Tänkvärt!

  5. Ylva skriver:

    Jag har svarat på Yfronten.

  6. Bea skriver:

    Då var bokstaven J klar hos mig.

  7. Pingback: Bokfrågornas ABC 10 – Fiktiviteter

  8. Helena skriver:

    Nu finns mina svar på fiktiviteter.se

  9. evacecilia skriver:

    Nu är mina svar på plats!

  10. MariaH skriver:

    Nu är jag klar med både i o j, ikapp igen ett litet tag.

  11. Mirthful skriver:

    Og jeg har svart forlengst, men glemt å lenke…:

    Vacker, men rörig

  12. Annika skriver:

    Här hittar du mina svar på förra veckans frågor: http://alkb.se/bokfragornas-abc-del-10

  13. Pingback: J som i Jag « Bokstävlarna

  14. special K skriver:

    möjligen bättre sent än inte alls 🙂

  15. Pingback: Bokfrågarnas ABC – J « Eli läser och skriver

  16. Pingback: Bokfrågornas ABC: J « Ikas ord 2.0

Lämna en kommentar