Gäsp! Ändra fokus.

Jag håller med Christer, lägg energin på annat än att diskutera huruvida betyg ska ges från år 6 eller år 7. De flesta byter skola inför år 6 eller år 7 och jag håller med om att det kan vara lämpligt att få sina första betyg då. Detta skulle spara en massa pengar då lärare som förut inte satt betyg inte behöver en massa fortbildning i just det förhållandevis oviktiga ämne. Av den anledningen är betyg från år 7 att föredra, om vi nu nödvändigtvis ska ha betyg.  Kunskap och utveckling av sådan kan tydliggöras på så många andra sätt. Fortbildningspengarna kan användas till annan utbildning som lärare behöver bättre.

Så snälla rara politiker, fastna nu inte i en meningslös debatt om huruvida betyg ska sättas ett år eller ett annat. Fokusera på lite viktigare saker. Jag blir både arg och trött om valet ska handla om frågor som huruvida lärare ska få beslagta mobiltelefoner en gång till. Det räcker nu!

Satsningar på lärartäthet, som de rödgröna förespråkar, är dock vettigare än många andra. Lärartätheten ska då i första hand utnyttjas till mindre undervisningsgrupper och en sådan organisation kan se väldigt olika ut.

Vi har en klass som vi oftast delar upp i två eller tre grupper beroende på hur många lärare vi har att tillgå just den lektionen. Grupperna är sällan jämnstora och ser inte alltid likadana ut. Ibland kan det vara bra att ta ut kanske tre elever och jobba lite extra med det de behöver, andra lektioner kanske det är andra elever som ingår i den mindre gruppen. Den sortens stödundervisning är att föredra framför permanenta separata grupper för vissa elever.

Vissa lektioner går det utmärkt att ha en stor undervisningsgrupp, andra inte. Det beror helt på vad som ska hända under lektionen. Flexibilitet framför allt om jag får bestämma alltså. Fler lärare till varje arbetslag eller enhet snarare än permanent mindre klasser.

Annars var det Gudrun Schyman som stal showen idag då hon eldade upp 100.000 kronor, lika mycket som kvinnor i Sverige förlorar varje minut i utebliven lön. Upprörande? Inte att F! brände pengar, utan att löneskillnaderna tillåts vara så enorma. Kvinnor tjänar i genomsnitt 83% av det män tjänar. Alltså förlorar de egentligen bra mycket mer än 100 000 i minuten. Detta om något är värt en rejäl protest. Go Gudrun!

Detta inlägg publicerades i Skolsnack och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Gäsp! Ändra fokus.

  1. Jag instämmer här hos dej GO GUDRUN GO GUDRUN GOOO FIIINE GO GUDRUN!!!

  2. som lärarvikarie ser jag otrolig skillnad på eleverna insats, när betygen kommer med i bilden..

  3. Lära sig för livet - eller för betyget? skriver:

    Otrolig insats på elevernas arbete när betygen kommer med i bilden?

    Visst kan insatsen förändras. Det argumenterar jag inte emot. Frågan är bara VARFÖR man studerar överhuvudtaget. Ska vi lära våra ungar att de studerar för att få betyg? Eller för att de ska lära sig saker och ting för livet och för att det är kul att lära sig?

    Jag är inte en rabiat motståndare mot betyg. Men av egen erfarenhet VET jag att man faktiskt kan studera på många olika sätt: kortsiktigt för att klara av tentan. Eller långsiktigt för att man finner saker och ting intressanta.

    Det är sorgligt att alla tjatar om ”betyg” istället för att oroa sig HUR vi ska få våra ungdomar att intressera sig för saker och ting. Varför tappar så många barn intresset för att lära sig när de börjar i skolan. Ett litet barn är ju nyfiket av naturen. Vad händer med våra barn i skolåldern eftersom så många förlorar denna naturliga nyfikenhet? Hur korrigerar vi detta misstag – istället för att prata om hur vi ska kontrollera ungarna?

    Universitet och högskolor är fulla av studeranden som trots skyhöga krav på inträde har endast tentamensresultatet i huvudet. Om detta inte är sorgligt så säg..

    • Lilla O skriver:

      Håller med. Målet måste vara att studera för att faktiskt lära sig, inte för att få betyg. Det är lättare att använda betyg som morot eller piska, men nej jag tycker inte att de behövs. Att arbeta med motivation är ett jättearbete som ska göras dagligen, betyg är inte något jag vill behöva använda i det arbetet.

  4. Emelie skriver:

    Jag kan bara säga Amen! igen.

  5. Paperback Lover skriver:

    Nope, håller inte med idag. Gudrun kunde ha eldat upp det hon tror att vi kvinnor skulle ha köpt för de saknade 17 % eller hon kunde ha eldat upp lite slipsar och kostymer, men att FÅ några PR-killars stålars (som skulle ha gått till en båt, suck) och bevisa nåt, det funkar inte för mig. Tyvärr.

    • Lilla O skriver:

      Kontroversiellt, definitivt och mycket mer debatt skapad än om hon använt pengarna till något annat. Funkar för mig!

      • Lilla O skriver:

        Och här finns en intressant artikel av en av dem som skänkt pengarna: http://bit.ly/9sWGmA

      • Paperback Lover skriver:

        Fast den skapade debatten handlar ju mest om spekulationer om vad hennes syfte var och vilken reaktion hon väntade sig. Och måste vi spekulera i det har ju den viktiga debatten gått om intet.

        Och PR-killarna står inte högre i kurs hos mig nu för att dom var ödmjuka och brände upp sina båtpengar.

      • Lilla O skriver:

        I valet mellan en halvsida i en dagstidning och det här handlade det så klart om publicitet, maximal publicitet för pengarna och det lyckades ju. Den här PR-byrån har väl i det närmaste specialicerat sig på kontroversiella saker, som fejkbloggen som promotade en föreställning till exempel, det tyckte jag var värre. Nu lurades i alla fall ingen, men jag kan hålla med om att det var ett ganska barnsligt tilltag. Upprörd har jag dock svårt att bli.

  6. Sara skriver:

    Jag håller med om att det inte bör bråkas om vilket år betygen ska sättas år 6 eller 7. På min skola börjar de i sexan och jag kan tycka att de bör gå ett år innan de får betyg. Dock tycker jag nog att betygen ska vara kvar.
    Däremot slår de rödgröna huvudet på spiken när de talar om lärartätheten. Som sagt ovan gåt det bra att ha stora grupper i bland, men som jag att ha nybörjaspanska med 31 elva och tolvåringar är ingen hit. Varken för dem eller mig som lärare!

    • Lilla O skriver:

      Det finns inga lektioner där 31 elever fungerar bra. Smärtgränsen går definitivt vid 25, men det fungerar sällan bra med fler än 20.

  7. Paperback Lover skriver:

    Jag läste artikeln du tipsade om.

    Jag tycker inte att det är dumt att elda upp saker som på olika sätt symboliserar orättvisa. Och pengar symboliserar en faslig massa orättvisor så låt gå för det. Men återigen, att elda upp fysiska betalmedel, det är bara enligt mig PR, och inte någon bra sådan.

    Jag gav ovan tips på vad Gudrun hade kunnat elda upp istället. För mig hade det varit mycket intressant (för att inte säga skitkul) om herrarna hade köpt båten de sparat ihop till och sen låtit Gudrun bränna upp den.

    För jag tror att en båt mer konkret symboliserar orättvisan än sedlar i det här fallet.
    Jag har också sedlar i plånboken, inte lika många som Studio Total-killarna, men jag har dom. Men jag har ingen båt.

Lämna en kommentar