Årets bästa läsupplevelse?!

Sommarljus

Jag har läst mycket bra i år, men frågan är om inte Sommarljus av Jón Kalman Stefánsson är den absolut bästa. Får nog ta och granska årets lista och göra någon fin sammanställning innan nyår. Hur som helst är Stefánssons prisade bok riktigt, riktigt bra. En bok jag önskar att jag skrivit själv.

Sommarljus är berättelsen om en by på Islands västkust där det finns en samling människor som alla bidrar till denna fantastiska berättelse. Här finns Astronomen, som en natt börjar drömma på latin och använder sin förmögenhet till att köpa väldigt dyra och väldigt gamla böcker, Elisabeth som håller i hans föreläsningar och som väntar på sin stora kärlek, Kjartan som finner en väldigt ovanlig passion och många, många fler.

Berättarperspektivet är annorlunda med ett vi som berättare. Detta vi torde vara byns befolkning, de vi får lära känna i en rad kapitel som vart och ett är en liten pusselbit som slutligen bildar en helhet. Ibland skriver berättaren en kommentar, korta kaptitel omgivna av hakparenteser och ger då ännu ett perspektiv på händelserna.

Språket är fantastiskt och annorlunda, långa böljande meningar som ofta är väldigt vackra. Personerna beskrivs väldigt kortfattat, men blir ändå levande. Det är inte en bok som man skummar, den kräver eftertanke.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva utan att det bara blir en radda superlativ, men det behövs så många av dem för att riktigt göra boken rättvis. Den är så otroligt snyggt skriven. En perfekt bok att läsa under julledigheten!

Jón Kalman Stefánssons andra bok Himmel och helvete kommer ut den 17:e april på Weylers Förlag. Ser verkligen fram emot den!

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Årets bästa läsupplevelse?!

  1. a-lo skriver:

    Tack tack tack! Vi har velat läsa Sommarljus och sen kommer natten (som den heter inbunden, vet inte varför de ändrat namnet) i den bokklubb jag är med i jättelänge, men vi har en regel att böckerna ska ha kommit ut i pocket och när jag kollade senast i förra veckan såg jag inte den (troligen pga namnbytet). Men nu fattar jag att den faktiskt finns. Bliss!

    • Lilla O skriver:

      Det står bara Sommarljus på framsidan, men undertiteln finns med inne i boken. Riktigt, riktigt bra tyckte jag att den var i alla fall!

  2. Ika skriver:

    Även jag håller den här boken som årets potentiellt bästa läsupplevelse. Så bra att jag var tvungen att köpa ett eget exemplar, för det känns som om jag skulle kunna sjunk in i bitar av den hur många gånger som helst. Så bra att jag inte vet om jag vågar läsa fler böcker av författaren (men lär niog inte kunna låta bli…).

  3. Pingback: Med byn som berättare « enligt O

Lämna en kommentar