Dagsarkiv: 30 december 2009

Bland 00-debutanter som tagit plats

Stefan Eklund listar i SvD 00-talets debutanter och nämner där ett antal som han  menar gjort stort intryck. Flera av dem har utmanat gränserna för vad en roman egentligen kan sägas vara. Bland debutanterna finns två rejäla succéer, Åsa Linderborg och Susanna … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , | 1 kommentar

Sammanfattning av årets resa

  Nio nya böcker läste jag under årets resa runt jorden som Lyran arrangerar. Blindheten har jag läst sedan tidigare. Jag ”fetar” också de böcker som jag inte hunnit läsa, men gärna vill hinna med någon gång. Nästa resa börjar … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , | Lämna en kommentar

Frihet, film, författare och annat på F

Här kommer mina svar på veckans F-uppgifter: 1. Frihet är viktigt och böcker handlar inte sällan om längtan efter detsamma. Berätta om en bok som du tycker handlar om frihet! På den här punkten passar massor av böcker, men samtidigt … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt | Lämna en kommentar

Bokfrågornas ABC del 6

Jag hade först tänkt mig ett upphämtningsheat den här veckan, men det blir en ny bokstav ändå. Det är ändå rätt många som faktiskt svarat på alla de tidigare omgångarna. Sista onsdagen 2009 och den här gången är det bokstaven F som … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt | 19 kommentarer

Dags för en poet 2010

1996 delades Nobelpriset senast ut till en poet. Jag tycker definitivt att det snart är dags igen och då borde definitivt Ko Un få det. Denne otroligt produktive sydkorean har skrivit över 120 volymer, men på svenska finns väldigt få … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , , | Lämna en kommentar