Dagsarkiv: 26 december 2009

Lyrikutmaning 2010

Min lyrikutmaning har varit lite för stressig för min smak. Tre författare per månad fungerade inte speciellt bra. Jag tänker dock fortsätta att läsa lyrik även nästa år, en trio per kvartal blir det istället. Ett högst subjektivt urval och … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt | 25 kommentarer

Med miljön i fokus

52% av de tillfrågade säger sig ha stort eller mycket stort förtroende för Miljöpartiets språkrör i undersökningen som Aftonbladet/Sifo gjort. . Att anta att de flesta avser Maria Wetterstrand är troligen korrekt.  Maria Wetterstrands popularitet ökar och partiet hon företräder får … Fortsätt läsa

Publicerat i Funderingar | Märkt | 3 kommentarer

Mästerliga alliterationer

Jag hade tänkt att läsa Inger Christensens genombrott Det som just kommit i svensk nyöversättning, men jag väntar fortfarande på att den ska dyka upp på biblioteket. Frågan är om jag inte ska kosta på mig att köpa den. Istället … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , , , , | 2 kommentarer

Ännu en författare att upptäcka

Lotta Lotass intog 20/12 stol nummer ett i Svenska Akademien, trots att hon valdes in redan i mars. Hon är yngst av de aderton och ersätter Sten Rudholm som avled i slutet av november förra året. Hon är fil dr i … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , | Lämna en kommentar