Jorden Runt år 2

 Även 2010 är Lyran reseledare på en resa runt jorden med hjälp av åtta böcker. Ett uppehåll i januari gör att jag och alla andra hinner läsa ikapp det vi missat under den första resan.

Jag kursiverar de jag läst och fetar de jag i första hand vill läsa. Flera månader är valet omöjligt och det blir fler, men jag har försökt välja en bok att börja med varje månad. Det betyder alltså inte att jag inte tänker försöka läsa även de andra, men det får kanske bli på sommaren som är resfri (i alla fall gällande gemensamma bokresor) och det blir tid att läsa ikapp fram till september. Jag vill faktiskt läsa de flesta böckerna på listan och ser fram emot ännu en trevlig resa!

Östeuropa i februari

Stalins kossor – Sofi Oksanen (Finland)
Låt tistlarna brinna! – Yasar Kemal (Turkiet)
Aprils frusna blommor – Ismaïl Kadaré (Albanien)

Mellanöstern i mars

Marjane Satrapi – Persepolis (Iran)
Alexandre Najjar – Krigets skola (Libanon)
Hur man botar en fanatiker – Amos Oz (Israel)

Asien i april

Den indiske tolken – Jhumpa Lahiri (Indien)
Mardrömmen – Kenzaburo Oe (Japan)
Människornas jord – Pramoedya Ananta Toer (Indonesien)

Oceanien i maj
Boktjuven – Markus Zusak (Australien)
Fem svarta höns – Nevil Shute (Australien)
Att tro på mister Pip – Lloyd Jones (Nya Zealand)

Sydamerika i september
Den sista läsaren – David Toscana (Mexico)
Andarnas hus – Isabel Allende (Chile)
Stjärnans ögonblick – Clarice Lispector (Brasilien)

Nordamerika i oktober
Och var hör du hemma? – Anne Tyler (USA)
Illusionernas bok – Paul Auster (USA)
Kärlek, vänskap, hat – Alice Munro (Canada)

Afrika i november
Midaqq-gränden – Naguib Mahfouz (Egypten)
Sultanbrudens skugga – Assia Djebar (Algeriet)
Förändringar – Ama Ato Aidoo (Ghana)

Västeuropa i december
Kärleken är dödens motsats – Roberto Saviano (Italien)
Ungdomens bröd – Heinrich Böll (Tyskland)
Den röda soffan – Michèle Lesbre (Frankrike)

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Jorden Runt år 2

  1. Lyran skriver:

    Visst är det svårt att välja bort en del böcker 🙂

  2. Pingback: Mirthful’s bookblog » Et lite (?) prosjekt for 2010

Lämna en kommentar