Det bästa svensk musik kan uppbåda?

Ja så var deltävling 3 över. Jag undrar verkligen hur de bidrag som Björkman & co ratade lät, för de som blivit utvalda är till största del eländiga. Salem Al Fakir har den hittills enda låt som jag tycker om på riktigt. Pauline och Andreas Johnson förra veckan tillhör låtar jag kan tänka mig att jag kommer nynna med i när de spelas på radio. I övrigt ingenting vettigt. Den här veckan fanns verkligen ingenting som liknade en bra låt. Så om jag skriver bra menar jag förhållandevis bra. Det är ändå fyra av dessa låtar som ska vidare i leken. Tyvärr.

Alcazar är Alcazar och låter som de alltid gjort. Habilt, men rätt opersonligt. I sammanhanget överträffar de dock de flesta.

Johannes Bah Khunke är säkert Sveriges trevligaste skådespelare, men någon sångare är han helt klart inte. Synd, för låten är helt okej. Elin Lantho sjunger istället bra, men låten kan vara det sämsta jag hört på väldigt länge. Hjälp vad tråkigt. Det var jag inte ensam om att tycka då de båda kom sist.

Talang 2009 gjorde att jag trodde på Erik Linder, med text av Kenneth Gärdestad och en söt liten sång. Visst luktar det frikyrka lång väg, men sjunga kan grabben helt klart och jag får lite Ted vibbar faktiskt. Nu blev det inte ens en andra chans för honom.

Getty Domein sjunger låten Yeba som betyder kom ihåg och det känns lite som om Björkman slagit knut på sig själv för att få in alla musikstilar han kan komma på i årets tävling.Kanske ska man inte ta i så man spyr. Det blir lätt lite krystat och hela deltävling tre känns lätt krystad, inte bara med tanke på den här låten. Cool dans är det helt klart och ingen dålig låt. Jag rycks med och kanske gör andra det också. Sommarhit?

En sommarhit får Timotej helt klart. Fyra söta blondiner med käcka instrument och blåst i håret kanske kan gå hem i ESC. Tänk att de lyckats få in trummor också. Jag tycker att det är helt fruktansvärt. Det kändes som om det inte kunde bli så mycket värre efter det här, men att de gick direkt till Globen visar att det blev det. Fler tjejer i final visserligen, så ingen behöver gnälla på det imorgon.

Darin går vidare bara genom att ställa sig på scenen. Inte min musiksmak alls och rätt sur sång på sina ställen, men visst är han söt den lille pojken. Absolut inte oväntat alltså.

Crucified Barbara ger rejäla Europe-vibbar, men är bra mycket coolare. Trots det inte riktigt rätt för tävlingen, eller kanske är det just det de är. Bra sånginsatser i alla fall, men ingen låt för mig. Mycket eld såklart för att pricka in ännu en kliché i denna tävling. Vidare till andra chansen i alla fall.

Artisternas presentationssnack är verkligen riktigt, riktigt pinsamma. Hur tänkte Svt där? De tänkte i alla fall rätt när de valde Måns som programledare. Han är bra på riktigt och Christine växer för varje gång. Snart hittar hon kanske sin tajming och då kan hon bli riktigt rolig.

Jag tippade Linder och Darin till final och Timotej till Andra Chansen tillsammans med Alcazar. Timotej gick bättre än jag trodde och det är kanske inte så konstigt, inte heller att det gick sämre för Erik Linder. Det som var mer överraskande är att Crucified Barbara gick så bra, men någonting ska de gamla pudlarna rösta på. De får möta Pauline i Andra Chansen och Alcazar får möta Jessica Andersson.

Detta inlägg publicerades i Musik och märktes . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det bästa svensk musik kan uppbåda?

  1. Pocketprinsessan skriver:

    Kan inte annat än att hålla med dig. Försnacken som artisterna gör kan jag inte ens titta på. Det är alldeles för pinsamt. Får rysningar i hela kroppen… usch

Lämna en kommentar