Trevligt att lära känna Melody

Truth About Melody Browne

Följde Paperbacks råd och läste The truth about Melody Brown av Lisa Jewell. En helt osannolik historia om 32-åriga Melody Brown som går på sin första date på många år, går på en show och blir hypnotiserad, tillsagd att agera som en femåring och därefter svimmar hon.  Melodys första minne har tidigare varit när hon som nioåring räddats ur ett brinnande hus av sina föräldrar, men nu börjar minnen från en tidigare barndom komma tillbaka. Sakta rullas historien upp och vi får bit efter bit i det nioåriga pussel som Melody saknat. Parallellt får vi också följa hennes liv några veckor innan hennes sons artonårsdag.

Det är som sagt en osannolik historia, men jag tyckte om den. Jag blev engagerad i Melodys öde och ville verkligen veta allt om hennes liv. Vem var egentligen bebisen som hon började minnas? Vad var det som var så speciellt med huset i Broadstairs? Vem var Ken? Jag drevs av en längtan att få veta och Jewells historia har verkligen ett driv som gör att boken är svår att släppa. Den är skriven på ett bra, men ganska enkelt språk. Perfekt att läsa för en trött hjärna, även på engelska.

Mest påminner The truth about Melody Brown om Jewells kanske bästa bok A friend of the family. En söt historia om identitet och vikten av att tycka om sig själv och våga leva. Skulle nog vilja påstå att Lisa Jewell tillhör toppskiktet bland författare av chic-lit. Böckerna är både välskrivna och underhållande och dessutom i princip helt fria från onödiga och tröttsamma referenser till kläder, smink och kändisar. En författare väl värd att pröva!

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Trevligt att lära känna Melody

  1. Paperback Lover skriver:

    Men, vad kul att den var så bra! Då måste jag genast införskaffa den själv! Jag har läst två andra Jewell på svenska som jag gillade jättemycket så jag fortsätter gärna att läsa henne.

Lämna en kommentar