Dagsarkiv: 26 oktober 2009

Vänta lite nu

Nyamko Sabuni besökte Ryaskolan i Biskopsgården idag. Trevligt att hon tog sig till en av de mest utsatta stadsdelarna i Göteborg och trevligt att hon tog sig tid att prata med eleverna. Men vänta nu, elever ja, de har ju … Fortsätt läsa

Publicerat i Skolsnack | Märkt , | 1 kommentar

Tematrio – Förtryck

För att uppmärksamma FN-dagen ber Lyran oss att göra en Temtrio på temat krig och förtryck. Två böcker kom jag på direkt, men den tredje fick värka fram. Här är min trio: 1. En halv gul sol av Chimamanda Ngozi … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , , , | 1 kommentar

Vad är egentligen problemet?

Den svenska skolan är i kris. Eleverna lär sig ingenting, lärarutbildningen är fruktansvärt dålig och lärare är antingen obehöriga och/eller värdelösa. Eller? Flumpebloggen tar idag upp frågan om lärarens ansvar och kompetens. Kan man verkligen skylla allt på lärarna? Självklart … Fortsätt läsa

Publicerat i Skolsnack | Märkt , | 3 kommentarer

Skola+böcker=sant

När jag listade mina favoritmiljöer i litteraturen glömde jag en. Skolan. Svagast är jag för böcker som utspelar sig på internatskolor, men den ”vanliga” skolan går också bra. Vad är det då som fascinerar mig? Räcker det inte att jag … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt | 1 kommentar

Remissperiod 2 Svenska som andraspråk

Hann bara med svenskan i förra omgången och nu försöker jag få ner mina tankar om svenska som andraspråk, SO och eventuellt engelska. Däremot ger jag mig inte på ämnen jag inte är behörig i. Läs mina tankar om kursplaneutkastet … Fortsätt läsa

Publicerat i Skolsnack | Märkt , | 3 kommentarer