Mitt Afrika

Jag kunde inte låta bli att använda den här rubriken på min sammanfattning av vad jag läste under resan till Afrika. Lyran valde ut tre böcker, jag hann bara läsa en, men Allt går sönder kommer jag att läsa så snart jag hinner. Den har fastnat på mitt skrivbord på jobbet bara. Är lite sugen på Min sons historia av Nadine Gordimer också. Har läst Husvapnet av henne och den var riktigt bra!

Jag läste dock Utvandringens Tid av  Tayeb Salih. En riktigt bra bok som utspelar sig i Sudan. Helt klart läsvärd.

Läsvärda var också de tolv novellerna i Chimamanda Ngozi Adichies The thing around your neck. Novellerna utspelar sig både i Nigeria och USA. Till och med jag som inte brukar tycka om noveller uppskattade den här boken mycket.

Chimamanda Ngozi Adichie har också skrivit fantastiska En halv gul sol om kriget i Biafra. Har du inte läst den måste du verkligen göra det. Snarast!

En spännande deckare som utspelar sig i Afrika har det också blivit, nämligen 80° från Varmvattnet av Karin Alfredsson som till största delen utspelar sig i Zambia. En både välskriven och spännande bok om kvinnors situation i världen. Ingen klassisk deckare, utan mer ett spännande drama.

Nu reser jag vidare till Västeuropa och tror att första stopp blir Norge och Ut och stjäla hästar  av Per Petterson. Det ser jag fram emot! Hoppas hinna med Virginia Woolf också, annars får det bli under januari då det är resfritt innan nästa resa drar igång.  

Thing Around Your Neck80 grader från Varmvattnet

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Mitt Afrika

  1. Eva Brorsson skriver:

    Jaha, nu tryckte jag för att fortsätta läsa och då försvann min kommentar. Om den inte passade på att segla iväg alldeles av sig själv förstås. Vad jag skrev var att jag blev nyfiken på din blogg eftersom jag själv en gång i den grå forntiden skrev under just ”Lilla O”. Men det var på de arvoderade insändarnas tid, låååångt före denna fantastiska dataålder.
    Må så gott i adventstid!

    • Lilla O skriver:

      Lilla O vad först mitt namn på Storebror i magen och när jag skrev dagbok under graviditeten kallade jag dokumentet just Lilla O. Sen är jag rätt lite själv också, även jag låter rätt mycket…

  2. Lyran skriver:

    Tack för ”deckartipset”.

  3. redfox skriver:

    Vilka fina tips! Och skönt att det inte stormar här idag! 😉

  4. Maud skriver:

    Jag är så grymt imponerad av allt du hinner läsa!!
    Kramar!

Lämna en kommentar