Chick-lit, ceremonier, citat och annat på C

barnen9090613-1222.jpg

Ja, jag ska ju svara själv också. På tre frågor och en uppmaning. Del tre i min alfabetsutmaning!

1. Hur skulle du definiera chick-lit? Vad är ditt förhållande till genren?

Chick-lit är böcker skrivna av hyfsat unga kvinnor för hyfsat unga kvinnor. Ofta handlar de om relationer och inte sällan om kärlek. Lättsamt, lättläst, men inte nödvändigtvis ytligt. Jag tycker om chick-lit. Inte de böcker som handlar väl mycket om kläder och prylar, märkesfixering är inget för mig. Ofta läser jag chic-lit på engelska. Då ursäktar jag för mig själv mitt taskiga val av litteratur. Ganska barnsligt egentligen. Chic-lit-drottningen? Marian Keyes såklar, men Lisa Jewell är bra också. Den svenska kronan bär Jenny Leeb.

2. Berätta om en bok som innehåller en viktig ceremoni.

Berlinerpopplarna inleds med en begravning. Den är starten på en fantastisk historia om tre bröder vars öde beskrivs i lika många böcker. Författaren heter Anne B Ragde och har du missat dem måste du göra något åt det! Bäst är den homosexuella brodern Erlend och hans kristallsamling.

3. Förra veckan delades den spanskspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris Cervantespriset ut.Cervantes skrev om antihjälten Don Quijote. Vem är litteraturens största anti-hjälte enligt dig?

Litteraturens störste kanske är en överdrift, men huvudpersonen i Fakta om Finland (som jag inte hittar något namn på) är helt klart en sådan. Anti-hjälte alltså. Han ska skriva en broschyr om ett land som han aldrig varit i och lyckas i en totalt manisk monolog övertyga oss om att uppgiften är värdig en hjälte. En sanslös bok av en fantastisk författare.

4. Dela med dig av ett citat som på något sätt anknyter till böcker och författare!

En klassiker är en bok som folk berömmer, men inte läser menar Mark Twain och jag hoppas att han har fel.

Hittade också ett för mig nytt, men väldigt sant citat av Samuel Butler: De äldsta böcker är fortfarande helt nyutkomna för dem som inte läst dem.

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Chick-lit, ceremonier, citat och annat på C

  1. Annika skriver:

    Jag började läsa Berlinerpopplarna men jag avslutade den aldrig. Den fångade mig aldrig men ska jag vara ärlig gav jag den nog inte en riktig chans.

    Samuel Butler har ju helt rätt. Vilket underbart citat!

Lämna en kommentar