Trevlig utmaning

Se filmen läs boken, Annika utmanar oss att välja minst 1 bok/film (XS) upp till 10 böcker/filmer (XL) och skriva om dem. Eftersom jag inte lyckas se några filmer, trots att jag egentligen älskar det, hoppar jag på utmaningen.

Jag är inte ofta lagom, men just i det här fallet kör jag på en utmaning i storlek M, visserligen den storleken mina kläder brukar ha så varför inte…

M betyder 4 böcker och lika många filmer. Jag börjar med det, så får jag se vad som händer. Kanske blir det fler. Problemet är att jag har svårt för att se filmen och läsa boken för tätt. Läser dessutom helst boken först. Småfuskar lite med en bok och en film jag sett, hoppas att det är okej…

Giles Foden har skrivit Last King of Scotland och den kan jag tänka mig att både läsa och se.

Tillsammans är man mindre ensam är en fantastisk bok av Anna Gavalda och jag ser gärna filmen med samma namn.

Slumdog Millionaire är en fanastisk film och jag vill gärna läsa boken.

Återkommer med fler titlar, men just nu är jag tom i huvudet. Har du några förslag?

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Trevlig utmaning

  1. Annika skriver:

    Jag håller på och knåpar ihop min egen lista för den här utmaningen. Tänker faktiskt börja med att se filmen baserad på en bok jag redan har läst. Så ja, det är helt okej att göra så. I övrigt har jag inte kommit på vilka böcker/filmer jag ska läsa, men det är dags att bestämma sig.

    Gavaldas bok har jag hört mycket gott om så henne är jag oerhört nyfiken på. Ska bli kul att höra vad du tycker om filmen. Det kan fort bli så att jag frångår mina egna principer för en gångs skull: nämligen att se filmen och hoppa över att läsa boken.

  2. agnes i Lund skriver:

    Såg filmen som bygger på Uwe Timm: Upptäckten av currywursten i helgen. Se den inte! Läs boken! Filmen gav på intet sätt boken rättvisa. Slöseri med den dyrbara tiden helt enkelt.
    Såg också The Reader som bygger på Schlink: Högläsaren. Se den! Läs boken! Båda är fantastiska och komplettterar varandra på ett bra sätt.

  3. Bea skriver:

    Själv är jag nyfiken på filmerna The Road, Shutter Island och The lovley bones som alla kommer nästa år och bygger på mycket bra böcker.

  4. Jag funderar på om jag skulle hoppa på den här utmaningen och kombinera den med min egen Dickensutmaning.

  5. Pingback: Läs boken – se filmen! « Eva-Cecilia

Lämna en kommentar