Nya deckare att upptäcka

Krimalfabetet gjorde att jag upptäckte en lång rad för mig nya författare. Jag utmanar därför mig själv att läsa femton nya deckarförfattare 2010. Två författare under sommarmånaderna borde funka!

Är det någon som vill hänga på så går det självklart bra. Inga spoilers bara. 😉 Jag vill inte veta hur det går innan jag läst det själv.

Januari

Håkan Östlundh skriver om Gotland och den första boken i serien om Fredik Boman är Släke, vad nu det betyder. Låter som en bra sommardeckare om solbadare på Gotlands östkust. Perfekt att värma sig med i kylan.

Februari

Qiu Xiaolong skriver böcker som utspelar sig i Shanghai, där han också föddes. Sedan 1989 är han bosatt i Washington. Första boken om Chen Cao En röd hjältinnas död står redan i hyllan och väntar.

Mars 

Martin Edwards var en av de författare jag upptäckte under Krimalfabetet. Hans böcker bär alla titlar från 60-tals hits. Dessutom utspelar de sig i musikhuvudstaden Liverpool. Först i serien är All the lonely people.

April

Yrsa Sirgurdardottir  är en isländsk författare som är okänd för mig. Hon skriver om Pora Gudmundsdottir (hur uttalas det? Dora, Tora, Pora?) Första boken i serien är Det tredje tecknet.

Maj

Deon Meyer är en sydafrikansk författare, vars böcker jag fingrat på ett antal gånger, men aldrig köpt och aldrig läst. Han skriver på afrikaans, så originalspråk kan jag glömma även denna månad. Har försökt klura ut vilken bok som är hans första och om de hör ihop Dead before dying är först verkar det som, men vad heter den på svenska tro?

Juni

Viveca Sten debuterade 2008 med I de lugnaste vatten, som redan finns i min bokhylla. Den utspelar sig i Stockholms skärgård och huvudpersonen är polisinspektören Thomas Andreasson.

Mark Billingham är långt ifrån okänd, men av någon anledning har jag helt missat honom. Dags att göra något åt det alltså. Vad jag förstår är hans första bok Sömntuta och eftersom jag måste läsa deckare i ordning blir det den jag läser först.

Juli

Ann Cleeves skriver böcker som utspelar sig på Shetlandsöarna. Exotiskt värre. Passa säkert bra mitt i sommaren också. Först ut i Shetlandskvartetten är Svart som natten. 

Christian Jungersen skriver kanske inte klassiska deckare, men spännande verkar det vara och hans Undantaget måste jag få tummen ur att läsa. Han får därför vara med i utmaningen.

Augusti

Christa von Bernuth skriver deckare som utspelar sig i Tyskland, oftast i München vad jag förstår. Av de böcker som översatts till svenska är Rösterna den första. Den utspelar sig på en internatskola och huvudpersonen är kriminalkommissarie Mona Seiler.

Maureen O’Brien har skrivit deckare i tjugo år och den första i hennes serie om John Bright heter Döden inpå livet . Den handlar om en skådespelerska som mördas. Låter spännande. O’Brien föddes i Liverpool, men är nu bosatt i Provance. Hennes böcker betecknas som psykologiska dramer.

September

Elisabeth Gilek nominerades till Bästa Svenska Deckare 2008 för Varför dog Monica P? Debuten hette Jessica Jungs saknad och utkom 2007 (i pocket)

Oktober

Ramona Fransson dyker upp lite här och där och nu är det dags att jag läser något av henne. Då hennes böcker utspelar sig kring Göteborg känns det extra kul att läsa dem. Litet minus för väl glassigt omslag till debuten Dyrbar kärlek, men jag hoppas att det ändå är en bra bok. Hjälten heter Greger Thulin.

November

Dan Buthler och Dag Öhrlund är ett dansk-svenskt författarpar som ser riktigt hårda och biffiga ut på sin hemsida. Bra böcker verkar de skriva och den första om kommissarie Jacob Colt heter Mord.net, en bok som jag sett överallt.

December

Ingrid Hedström fick Svenska Deckarakademiens pris för Bästa svenska debut 2008 för boken Lärarinnan i Villette som också är den bok jag läser i december. Hon har arbetat som utrikeskorrespondent i DN och bott i Belgien i flera år. Huvudpersonen i hennes böcker är den belgiska undersökningsdomaren Martine Poirot.

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , , . Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till Nya deckare att upptäcka

  1. Paperback Lover skriver:

    Av alla dessa författare är det endast ELizabet Gilek som jag läst så jag ska försöka hänga med på din utmaning (fastän jag redan har för många läsprojekt för 2010 :-))

  2. boksnoken skriver:

    Jag är också nyfiken på Håkan Östlundh, Viveca Sten och Christa von Bernuth, och kommer nog att försöka läsa dessa nästa år.
    Angående Póra (hittar inte den isländska bokstaven på tangentbordet men den liknar ju ett P) så uttalas det Thora med th som i ordet think 🙂 .

  3. En bok tillsammans skriver:

    Hej! Jag hittade din blogg under kategorin Litteratur och misstänker därför att du har någon form av intresse för ämnet. Jag försöker att bygga upp min vision om en ”bloggbok”, vars idé ursprungligen kommer från morgonprogrammet Vakna med the Voice och deras smsbok. Verkar det intressant? Jag vill gärna ha din åsikt om det verkar vara någonting att satsa på. Tacksam för svar!

  4. *Malin* skriver:

    Jag läser i stort sett inte alls deckare, bara enstaka. Men Ann Cleeves har jag läst och tyckte bra om. Jag har faktiskt tom köpt ytterligare en av henne, som står här hemma i hyllan och väntar läsning. Många av de du nämner har jag aldrig ens hört talas om…

    Har du läst Simon Beckett förresten? Jag har läst två av hans böcker och gillade dem båda.

  5. Maud skriver:

    Kul!
    Jag hänger på! Älskar ju deckare. =)
    Dessutom verkar böckerna på din lista vara lita lättare att få tag på än andra utmaningar jag sett.
    Spännande!
    Kram kram i decembersnön

  6. Jag har redan läst minst en bok av sex av författarna (eller den sjätte har jag precis börjat läsa). Men jag har gått igenom listan och lagt upp en gäng böcker i min önskelista.

  7. Olivia skriver:

    Den enda boken på listan jag har läst är En röd hjältinnas död, som var mycket bra.

  8. Therese skriver:

    Jag är med. En perfekt utmaning för min del! Puhhh, blir många läsprojekt under nästa år..

  9. Lilla O skriver:

    Har i alla fall inhandlat Släke. Undra hur jag ska hinna läsa allt jag tänkt läsa nästa år…

  10. violen skriver:

    Ok du har hitta flera jättebra författare här kan jag säga.
    Sigurdadottir har jag läst alla tre av, den första är konstigast bara så du vet. Men alla är bra, sticker ut.
    Cleeves är också bra, jag har inte läst den första men väl de två andra och kommer även att läsa den fjärde som kommer snart.
    Jungersen, Undantaget, mycket bra!
    Allt av Bernuth (som hon kallar sig nu) är bra.
    Ingrid Hedströms böcker är också riktigt bra.

    Kanske jag hänger på men men jag har ju läst ganska många redan………men lycka till!

  11. violen skriver:

    Hej igen skrev ett inlägg på min blogg om din utmaning främst för att jag vill ha länken så jag kan titta in igen. Men också för att jag tycker att ni som lägger ut utmaningar gör det så bra för oss andra som ständigt söker tips på böcker!

    Såg att jag stavade hittat som hitta i början på mitt förra inlägg…:-(

  12. Paula skriver:

    Hej!

    Jag ska försöka hänga med på denna utmaning också, mest för att jag ändå läser så mycket deckare. De författare jag redan läst (Ann Cleeve & Elisabeth Gilek) fortsätter jag med nästa del i serien om det går bra?

    • Lilla O skriver:

      Jättekul att du hänger på! Så länge du inte berättar slutat på de första böckerna får du läsa precis vad du vill! 😉

  13. Pingback: Mer utmaningar för 2010 « Paulas bokblog

  14. Anita skriver:

    Å, spennende! Jeg har Ingrid Hedström sin bok liggende, og ser fram til å lese den!

  15. Pingback: Deckare i massor « Eva-Cecilia

  16. Pingback: Läsdagbok v4 « Paulas bokblog

  17. Lilla O skriver:

    Har lyckats få tag på de flesta böcker jag behöver nu. Bookdepository har de engelska, men de andra går att hitta på Bokus eller biblioteket. Martin Edwards verkar inte finnas på svenska, men jag skickar gärna mitt inköpte och slitna exemplar vidare när jag läst den. Hojta till isf!

  18. violen skriver:

    Hejsan. Jag tar gärna emot All the lonely people! Under förutsättning att jag får skicka en bok till dig i retur som tack!? Det får vi bestämma sen vilken det blir, jag har en hel del…….
    Jag läser sällan på engelska då jag inte är sådär jättebra på det och gärna vill läsa ut böcker och veat hur det går snabbt, men en ska jag väl klara…….är nyfiken på den då jag är och förblir ett Beatlesfan.

    Jag vet inte om du sett på min blogg att jag redan läst flera deckare, alla nya författar bekantskaper, kul! Eftersom jag redan läst en del av dina blir det ju så. Månadens bok började jag på en gång i tiden men den var lite för trög för mig vill jag minnas.

    • Lilla O skriver:

      Återkommer till dig så fort jag läst den! Den är rätt sliten, så du behöver inte alls skicka någon bok. Jag tittar in på din blogg, men är kass på att kommentera. Ska göra en sammanfattning i slutet av månaden tänker jag mig!

  19. violen skriver:

    Ok, var lägger du sammanfattningarna, finns det nån på Släke vilka som läst osv?

    • Lilla O skriver:

      Jag har inte fått veta att någon läst Släke, men jag vet att ett par har läst under februari. Skicka gärna länkarna till de inlägg du skrivit så gör jag ett inlägg innan februaris slut!

Lämna en kommentar