Ungdomsböcker i fokus

00-talet summeras högt och lågt. 00-talet förresten, vem katten har använt det begreppet tidigare? Hur som helst så tänkte jag bjuda på de enligt mig bästa ungdomsböckerna under decenniet som snart är över. 

Tio favoriter utan inbördes ordning:

Sandor slash Ida av Sara Kadefors är en fantastisk bok om att våga vara sig själv.
Tusen gånger starkare av Christina Herrström är en fantastisk ungdomsbok som behandlar de stereotyper som finns inte bara i skolan.
I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell är så bra och så sorglig. Har inte sett filmen, men vill verkligen göra det!
För bra för att dö av Christina Wahldén om att hitta meningen med livet, eller i alla fall mening nog att fortsätta leva.
Tänk om det där är jag av Johanna Lindbäck är en klockren skildring av ganska vanliga ungdomar.
Shoo bre  Douglas Foley om två vänner och en inte direkt moralisk lärarinna.
Räcker det om jag älskar dig? av Katarina von Bredow om hur mycket man ska försaka för en pojkvän.
En ö i havet av Annika Thor är första delen i den fantastiska serien om systrarna Nelli och Steffi.
Systrar i jeans av Ann Brashares är en bok jag uppskattade när jag läste den, andra var också okej men sedan tröttnade jag.
Rani och Sukh av Bali Rai är den bästa boken av den här riktigt bra författaren.
 
Sandor slash IdaTusen gånger starkareI taket lyser stjärnornaFör bra för att döTänk om det där är jagShoo breRäcker det om jag älskar dig?En ö i havetSystrar i jeans
Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ungdomsböcker i fokus

  1. Jenny skriver:

    Vad trevligt med en ungdomsbokslista. Tre av dessa hade jag missat men det ska snart åtgärdas 🙂

    Förresten är det jag som är din hemliga bokvän, kul att du verkade gilla paketet 🙂

  2. Pingback: Bokfrågornas ABC del 11 « enligt O

Lämna en kommentar