En riktigt bra deckare!

Änglalik

Följde Magix råd och läste Änglalik av Veronica von Schenck och oj vad glad jag är att jag gjorde det! Det är en riktigt bra deckare, välskriven, spännande och helt fri från mördarens perspektiv. Skönt. Istället fokuserar von Schenck på huvudpersonen Althea Molin. En huvudperson man som läsare kommer väldigt nära, kanske för att boken är skriven i första person. Althea får min omedelbara sympati och jag dras med i hennes passionerade hat gentemot mördaren. Självklart måste han fångas. För en han är det, ingen tvekan om det. De flesta seriemördare är vita män och nu har en seriemördare tagit livet av tre kvinnor i Stockholm.

Althea som tidigare arbetat som gärningsmannaprofilerare (smidig titel) i New York har flytt hem efter ett brutalt överfall. Hon är arbetslös och tveksam till att ta nya uppdrag tills barndomsvännen Richard som arbetar som polis behöver hennes hjälp i fallet med seriemördaren. En synnerligen brutal mördare som tryckt ner sina välsminkade offer i resväskor för att sedan planera dem i olika parker.

Änglalik är en brutal och otäck historia, men till skillnad från Kepler frossar von Schenck inte i våld och obehagligheter. Istället berättar hon en historia om en mördare med storhetsvansinne och en profilerare som gör allt för att krossa honom. Kanske blir det ibland lite väl mycket privatliv, men det är okej i den första boken i en serie. Och en serie ska det bli. Jag har redan beställt andra boken om Althea Molin Kretsen på biblioteket.

Jag behöver väl inte säga det mer tydligt? Det här är en riktigt bra bok, läs den om du gillar smarta deckare!

Och nu undrar jag bara. Vad ska jag läsa nu?

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till En riktigt bra deckare!

  1. Tack för tipset! En bra deckare kan alltid skohornas in i läskön. 🙂

  2. redfox skriver:

    Ååå… det här låter som bra julläsning, något att försjunka i trots stöket runt omkring!

  3. Magix skriver:

    Jul att du gillade, även jag var förtjust! Tyvärr är uppföljaren inte riktigt lika bra, men nästan

  4. Maria skriver:

    Den här åker direkt in på (den redan stora) ”vill läsa”-listan! Låter jättespännande.

  5. Annika skriver:

    Tack för boktipset, det lät som en riktigt spännande bok!

  6. Pingback: En riktigt bra deckare « enligt O

Lämna en kommentar