Deckare i februari

Februaris författare i deckarutmaningen är Qiu Xiaolong och jag har just avslutat den första boken i serien om den sympatiske kriminalkommissarien Chen Cao En röd hjältinnas död. Den röda hjältinnan är mönsterarbetaren och partimedlemmen Guan Hongying som hittas mördad i en av Shanghais mer otillgängliga kanaler. Chen Cao, som arbetar på Shanghais polisstation i en av specialstyrkorna får av en slump ta hand om fallet. Ett fall som visar sig svårt att lösa, då han och hans medarbetare hela tiden stöter på hinder. Många inom kommunistpartiet är helt klart måna om att fallet ska förbli olöst.

Efter ungefär hundra sidor var jag på väg att ge upp. Boken börjar otroligt långsamt och är långt ifrån en klassisk deckare. Det som fick mig att läsa vidare var den fantastiske Chen Cao, poet och kommissarie som fått sin position av Deng Xiaoping för sin personlighet snarare än för sina poliskunskaper. Trots detta, eller kanske just därför, gör han ett bra jobb. Han vill inte låta sig styras av politiska höjdare, men har ändå svårt att stå emot. Just beskrivningen av honom och bilden av det kinesiska samhället är bokens stora behållning. Jag är riktigt glad att jag läste vidare då En röd hjältinnas död utvecklades till en riktigt bra politisk kriminalroman.

Jag kommer att läsa fler böcker av Qiu Xiaolong som skickligt bäddar in sin samhällskritik i en oblodig och lite gammaldags mordhistoria. Han skriver bra och nästan lite filmiskt. Kanske är det som film En röd hjältinnas död kan nå den riktigt stora publiken. Jag skulle helt klart gärna se den. Nästa bok i serien är När rött blir svart och även den verkar ha ett politisk och även historiskt innehåll.

Om du är intresserad av Kina och vill läsa något hyfsat lättläst, men inte ytligt, tycker jag att du ska ge sig på Qiu Xiaolong. Om du vill ha en gastkramande deckarhistoria är dock En röd hjältinna ingenting för dig.

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Deckare i februari

  1. violen skriver:

    Hmm, jag gav ju upp den här boken efter ett tag, ångrar mig lite nu…….

  2. Pingback: Bokfrågornas ABC del 17 « enligt O

Lämna en kommentar