Är du bokberoende?

Fantastiskt roligt blir det när frågor ur ett test om cannabisberoende görs om till ett bokberoendetest. Du kan hitta det hos Barnens Bokklubb.

Frågor som ”Upplever du att du inte kan sluta läsa när du väl har börjat?”,  ”Läser du morgon, middag, kväll?” , ”Är nästa bok något du ser fram emot?”, ”Läser du även om du från och till känner obehag?” och ”Har du någon gång tackat ner till sociala sammanhang på grund av din läsning?”.

Humor på högsta nivå!

Och resultatet?

”Du är utan tvekan bokberoende! Du läser överallt, hela tiden och får ut mycket av din läsning. Kanske önskar du att du hann läsa ännu mer?”

Skojar du?

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Är du bokberoende?

  1. Jag var nog bokberoende innan jag fick barn. Sedan gick det några år och böckerna fick ingen plats i mitt liv. Numera läser jag några böcker då och då, när jag hinner. Alex Schulmans ”Skynda att älska” ligger i min väska just nu. Men du som är pedagog förutom bokälskare borde läsa min bok som handlar just om varför jag aldrig hann läsa böcker under några år, utanförskap, mobbning, neuropsykiatriskt funktionhinder, dåligt bemötande, fantastiskt bemötande, glädje och lycka igen. Boken innehåller mycket matnyttigt för en pedagog (själv är jag ”gammal” lärare i svenska/idrott). Den finns bland annat att lånas på biblioteken i landet. ”Är jag normal, mamma?” är titeln, förresten. Hör gärna av dig om du läser den och säg om du fick ut något av den. Malene

  2. Paperback Lover skriver:

    Jag blev en ”periodare”. Och det är nog sant på riktigt också!

  3. kajakrille skriver:

    I love bokrean!

  4. Snöfrid skriver:

    Blev en ”periodare” jag oxå. Kul test 🙂 vet att det ibland inte blir så mycket läsning och sedan kan jag läsa non-stop hela dagar. Då är jag dessutom väldigt okoncentrerad på min omgivning (nåt jag förresten ändå brukar vara när jag tänker efter).

    När jag gick på grundskolan (och även högre upp, men nu mest för att jag gillar att läsa) använde jag böckerna för at slippa undan allt och alla, en tid för mig själv då jag kunde stänga ute allas blickar och ord och till viss del mina egna tankar. Böckerna har och kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta 🙂

  5. Pingback: Är du bokberoende? « Enbokcirkelföralla

  6. Helena skriver:

    Jag är tydligen också bokberoende vilket inte direkt kom som någon chock 🙂 Det går nog lite fram och tillbaka men i grunden har jag varit bokberoende sedan långt innan jag började läsa själv skulle jag tro. Väldigt roligt test som gav en del skratt på vägen 🙂

Lämna en kommentar