Hjälp, min läsning är totalt utflippad

Jag läser allt och inget just nu. Lite här och lite där och överallt i huset ligger uppslagna böcker som mina söner gillar att slå ihop. Håller på med The plot against America, av Philip Roth för Lyrans resa. Det är en fantastisk bok, men den är på engelska och skittjock. Alltså måste jag blanda med något, men kanske inte så mycket som jag gör nu. Jag läser Rändern går aldrig ur av Agnes Hellström som är riktigt bra, Bara vanligt vatten av Kajsa Ingemarsson, som snart kommer att lämnas tillbaka till biblioteket halvläst, Daniel Boyacioglu läser jag för Lyrikutmaningen, ett par ungdomsböcker från Argasso ska läsas och recenseras. Grejen är att det inte riktigt funkar att hålla på med så många samtidigt.

Snor en idé från Paperback då bokhögarna här hemma växer okontrollerbart och min beslutsångest växer med dem. Hjälp mig, vilken bok ska jag läsa först: 

Starting over av Tony Parsons

 En helt annan historia av Håkan Nesser

American Wife av Curtis Sittenfeld

Änglalik av Veronica von Schenck

The Road  av Cormac McCarthy

Frälsaren av Jo Nesbø

 Påtaglig risk att skada av Tove Klackenberg

 Truth about Melody Browne av Lisa Jewell 

Dödgrävarens dotter av Joyce Carol Oates

Dårens dotter av Mian Lodalen

80º från varmvattnet av Karin Alfredsson

Curious incident with the dog in the night-time av Mark Haddon

Skumtimmen av Johan Theorin

Broken Soup av Jenny Valentine

Keeping it in the family av Sinead Moriarty

Utvandringens tid av Tayeb Salih

Dödergök av Katarina Wennstam

Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande av Xiaolu Guo

Och det här är bara de olästa böcker som jag har hemma, inga biblioteksböcker inräknade. Dessutom finns det böcker jag köpt, men inte alls känner för längre. Hur kan det bli så? Det är som med godispåsar. Man plockar bara gott godis, ändå finns det alltid några äckliga bitar kvar i slutet.

Så, hjälp mig nu. Tala om vilken bok jag ska läsa och motivera ditt val. (ja, jag är svensklärare och alla bra svar måste innehålla en motivering :-))

Om jag kommer att läsa den bok som får flest röster först? Det är planen, men som ni märker har jag en tendens att spåra ur ibland. Jag kan dock lova att jag kommer att börja med den snarast! Risken är dock stor att jag shoppar loss lite mer på Bokus och väljer någon av de andra böckerna som jag vill läsa, men ännu inte har hemma.

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Hjälp, min läsning är totalt utflippad

  1. Paperback Lover skriver:

    Jag tycker att du ska läsa The truth about Melody Browne. Motiveringarna är två:
    1. När du har läst kan du recensera den så jag kan avgöra om den är läsvärd.
    2. Om man har svårt att få igång ett sammanhållet läsande kan det vara bra med böcker som inte kräver så mycket av läsaren, textmässigt alltså. Då kan chick lit passa bra!

  2. Magix skriver:

    Börja med något lättare; ”Änglalik” av Veronica von Schenk gillade jag! Så kommer du in i ett bra flow och kan ta ”Dödgrävarens dotter” som jag nyss köpt men ännu inte läst, sen en lättare ”Kortfattad kines…” och därefter fina Skumtimmen och American Wife! 🙂

    Nu kanske jag var dum som tipsade om böcker som jag själv läst i stället för att efterlysa recensioner på böcker jag är nyfiken på, men å andra sidan är detta också böcker jag kan uttala mig om!

    • Lilla O skriver:

      Tack för tipsen! Det största i-landsproblemet i sammanshanget är att jag tror att Roths bok som jag läser just nu är fantastisk, men att jag kanske förstör den när jag är så ofokuserad. Ängalik har faktiskt avancerat så långt som till sängbordet, så den ligger rätt bra till.

Lämna en kommentar