Bokfrågornas ABC del 2

barnen9090613-1222.jpg

Dags för andra bokstaven i Bokfrågornas ABC. Fyra frågor (och en hel del bonus den här veckan) som på något sätt hör ihop med bokstaven B. Frågorna kommer här och mina egna svar i ett annat inlägg.

Bokstaven B:

1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?

2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.

3.  A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.

4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejkbiografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?

Svara på frågorna i din blogg eller i en kommentar. Berätta gärna att du svarat så att jag får nöjet att läsa dina svar! Lycka till!

Är på kurs både idag och imorgon och kommer inte att kunna släppa igenom några kommentarer. Det gäller bara er som aldrig kommenterat  bloggen tidigare. Era kommentarer kommer inte att synas förrän imorgon kväll. Men skriv ändå!

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes . Bokmärk permalänken.

33 kommentarer till Bokfrågornas ABC del 2

  1. Anna skriver:

    Härlig blogg, hit vill jag komma igen!
    Jag älskar böcker och läser, i perioder, väldigt mycket. Så:

    1. Köper mycket böcker, nya. Får en del. Sparar älsklingarna, men lämnar resten till Myrorna för att inte bokhyllan ska fara genom golvet. Har dock återupptäckt bibblan sen jag fick barn. Det är bra grejer! Och har jag blivit kär i en bok så vill jag äga den. Jag hör nämligen till dem som läser om, gärna en, två, tre eller fler gånger.

    2. Hm. De flesta böcker kan fylla något behov vid ett visst tillfälle. Ibland vill man läsa snabbt utan att tänka, ibland långsamt, ibland stötvis, ibland svårt och tungt, ibland varmt och gott. Min sämsta läsupplevelse har inte med bokens kvalité att göra utan kombinationen: en lyxig, varm playa i Cancún, Mexico, när jag hade med mig Albert Camus ”Pesten”. Det var helt fel kombo av bok och behov/omgivning.

    3. Jo. Det finns litteratur som har fler bottnar, som man bär med sig länge, det tycker jag är bättre litteratur, om inte nödvändigtvis finare. Linda Olssons Nu vill jag sjunga dig milda sånger, tycker jag är en sån. Fantastiskt språk, fantastisk historia, mångbottnad. Men sen finns det ju också litteratur som vill vara fin, men inte är det. Det upplevde jag med Linda Olssons uppföljare ”Sonat till Miriam”. Den ville så mycket, pratade så mycket, men kom aldrig i mål. Och jag hade glömt den när jag la ner den.

    4. Inte mycket biografier, men en och annan. Jag tycker att fejkbiografier är precis lika bra som ”riktiga”. Det provocerar mig inte alls. Men jag har haft många roliga diskussioner kring det. Gillar Helena Henschens ”I skuggan av ett brott” som är en fejkvariant.

    Tack igen för en fin och rolig blogg som får mig att tänka. Kommer tillbaka:D
    / Anna

    • Lilla O skriver:

      Intressant med kombinationen miljö/tillfälle/bok. Försökte läsa en bok som utspelade sig i ett snöigt och vintrigt Kanada när jag var på Tanzania och det fungerade också dåligt. ”I skuggan av ett brott” vill jag gärna läsa. Tycker mycket om ”Hon älskade”.

      Jättekul att du ville svara på frågorna och jätteroligt om du kommer tillbaka!

  2. Pingback: Bokfrågornas ABC – del 2 « Hannas hörna

  3. Hanna skriver:

    Ännu en omgång roliga frågor. Jag är med.

    Bokfrågornas ABC – del 2

  4. special K skriver:

    här har jag svarat!
    http://neverstartsaroundhere.blogspot.com/2009/12/bokfragornas-abc-del-2.html

    .. och ser nu i efterhand, när jag läst dina svar, att mina är nästan de samma 🙂

  5. Bea skriver:

    Jaha du, det här var något att bita i! Jag har svarat på http://andthentherewasbeatrix.blogspot.com/2009/12/bokstaven-b.html

  6. Ylva skriver:

    Jag har svarat på Yfronten.

  7. Annika skriver:

    Här hittar du mina svar på dina kluriga frågor: http://alkb.se/bokfragornas-abc-del-2

  8. Lyran skriver:

    Jag har svarat hos mig 🙂

  9. Mikaela skriver:

    Hejsan. Bra frågor! Du hittar mina svar här
    http://booksoverpsychos.blogspot.com/

  10. Paperback Lover skriver:

    Nu har jag också svarat!

  11. boksnoken skriver:

    Jag har också svarat! Vad kul att det är så många som hänger på den här utmaningen!

  12. Hej, jag hoppar på din utmaning och har svart på min blogg! Kul 🙂

  13. Bokmoster skriver:

    Jag har fått ihop några svar hos mig också.

  14. Fia skriver:

    Jag har svarat!

  15. redfox skriver:

    Voilà… Bokstaven B på Ceci n’est pas un bookblog!

  16. Lilla O skriver:

    Kul att så många svarat! Jag ser fram emot att läsa era svar, men det får tyvärr vänta tills ikväll!

  17. Pingback: B som i Böcker « Bokstävlarna

  18. Pingback: Bokfrågornas ABC: B « Ikas ord 2.0

  19. Lilla O skriver:

    Sent? Äh, det är inte skolan, man får göra saker om och när man känner för det! Kul att du svarat, ska kika dit!

  20. Pingback: Bokfrågarnas ABC Del 2 – B « Eli läser och skriver

  21. Sara skriver:

    Bättre sent än aldrig. Jag betar av bokstäverna i efterhand i min egen takt 🙂

Lämna en kommentar