Qrystat på Q

Jag fick ihop frågorna den här veckan trots den omöjliga bokstaven Q och här kommer mina svar:

Qvinna i världen av Inger Frideborgsdotter handlar om sex kvinnor med olika levnadsöden i olika tider, på olika platser. Berätta om en annan bok som handlar om en kvinna i världen som du tycker är läsvärd!

Jag tycker att det fruktansvärt töntigt att stava kvinna med q, men nöden är ingen lag. En kvinna i världen som jag tyckte mycket om att läsa om var Olanna i En halv gul sol som jag lyckas få med var och varannan vecka. Olanna är kunnig, modig och en riktig förebild. Inte perfekt, men vem är det.

The queen and I är en fantastisk bok om hur kungafamiljen i Storbritannien får omvärdera sitt liv då landet blir republik. Boken är skriven av Adrian Moles morsa Sue Townsend. Berätta om en annan bok som handlar om en drottning!

Jag har ju redan berättat om min favorit och fick fundera länge innan jag kom på en bok till. Sedan kom jag och tänka på en bok som jag inte läst på mycket länge, men som jag läste hur många gånger som helst när jag var yngre Désirée En drottnings roman av Annemarie Selinko som är en roman om Désirée Clary som var förlovad med Napoleon Bonaparte och sedan gifte sig med Jean Baptiste Bernadotte. Den Bernadotte som adopterade av Karl XIII och sedermera blev Karl XIV Johan. Hon blev då drottning Desideria, den efterlängtade som avskydde Sverige ännu mer än maken.

Qué? Berätta om en bok som du inte alls förstod dig på.

Jag hade riktigt svårt att förstå mig på Tärningsspelaren av Luke Rhinehart. En riktigt obehaglig bok som spårar ur totalt. Förstår inte att den kan fascinera så många.
Och till sist gör jag det lite lätt för mig och ber dig berätta om en författare eller bok på Q.

Det är ju inte så att det dräller av varken författare eller titlar på Q. Förra månaden läste jag dock En röd hjältinnas död av Qiu Xiaolong. Så min författare på Q får alltså bli Qiu Xiaolong från Shanghai, numera boende i USA. Han har skrivit tre böcker om kommissarie Chen Cao och jag läser gärna de andra två också.

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Qrystat på Q

  1. Helena skriver:

    Jag har inte läst Tärningsspelaren just för att den verkar så obehaglig. Vissa som läst och tyckt om den tenderar också att att bli lite väl fascinerade…

  2. Eli skriver:

    Jag hade ju också tänkt berätta om Desirée på nummer två! Jag tyckte också hemskt mycket om den när jag var yngre, men har inte heller läst den på länge. Kanske dags igen?

  3. L.H. skriver:

    Jag förstår inte vad folk inte kan gilla med Tärningsspelaren, jag älskade den! Tur att vi alla är olika.

    • Lilla O skriver:

      Absolut tur! Tyckte den började bra, men sedan blir den verkligen väl obehaglig. Den sitter dock kvar i minnet och det är ändå ett okej betyg på något sätt.

  4. special K skriver:

    ja! olanna! En halv gul sol! jag lyckades hålla mig borta från boken den här omgången av bokfrågornas ABC 🙂

  5. Pingback: Tätortstimotej » Boksaker på Q

Lämna en kommentar