Dagsarkiv: 27 mars 2010

Lättläst och läsvärd

I stormen ska du dö är skriven av Anna Jansson och utgiven på LL-förlaget. En lättläst bok med ett viktigt budskap. Mina elever brukar driva med mig för att jag alltid vill veta vad de tycker att texters budskap är. … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , , | 1 kommentar

Vem ska ta ansvar?

RFSU lyfter fram skolans ansvar att förebygga övergrepp. Jag håller med dem om att det behövs större fokus på sexualundervisning i skolan. Jag håller också med om att lärare kanske behöver fortbildas för att kvaliteten ska säkras. Det som gör … Fortsätt läsa

Publicerat i Funderingar | Märkt | 11 kommentarer

Livets lotteri

Jag föddes i Sverige av stabila medelklassföräldrar som fortfarande är lyckligt gifta. Så är det inte för alla. Jag testade Livets lotteri och föddes i Kongo-Kinshasa där det pågår en väpnad konflikt och barnsoldater rekryteras. Barnadödligheten är 16%, 32% av … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , | 3 kommentarer