Dagsarkiv: 08 mars 2010

Tematrio -gamla svenskar

Lyran har med Fogelströms Stadserie och Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken som tillhör mina absoluta favoritböcker i sin trio. Jag hyllar dessa författare, men gör en annan trio med ”gamla svenskar”: 1. Selma Lagerlöf var den första kvinnan som fick … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , , , | 3 kommentarer

Passa på att snacka idag…

Vill bara tipsa om ett riktigt bra inlägg och en önskan om en riktigt glad jävla kvinnodag från Truthandfiction.

Publicerat i Genus | Märkt , | 2 kommentarer

Kvinnor jag älskat och nästan glömt

Såhär på Internationella Kvinnodagen vill jag uppmärksamma några favoritförfattare som jag konstigt nog inte varit i kontakt med på länge. Författare som jag läst fantastiska böcker av, men nästan glömt bort. Jag är något av en periodare, men de här … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , | 3 kommentarer

Är det synd om kvinnorna?

Tror att få skulle komma på tanken att påstå att män och kvinnor i världen har samma rättigheter och möjligheter. Inte ens i Sverige är det så, trots att många anser att jämställdhetsfrågan inte är något att diskutera. Det är … Fortsätt läsa

Publicerat i Genus | Märkt , , | 37 kommentarer