Magnifikt Nilsson

Av någon konstig anledning har jag aldrig läst något av Johanna Nilsson, men när jag nu fått hennes bok Janis den magnifika av Rabén & Sjögen var det dags att ge henne en chans. Något jag helt klart borde ha gjort för länge sedan. Det tog nämligen exakt en halv sida innan jag var totalt fast i berättelsen om Janis jakt på norrsken och sinnesro.

Johanna  Nilsson har dedikerat boken till sin storebror och det är också Janis bror Elvis som hjälper henne mer än någon annan. Med hans bil, som hon snott, drar hon norrut utan körkort. Hon flyr från bästa vännen Emelie och hennes svek, från föräldrarna som inte bryr sig och från allt hon inte kan kontrollera. Vem har egentligen svikit vem?

Janis den magnifika är en stark berättelse om en stark tjej. En berättelse om att finna sig själv i en kaotisk tillvaro och om att våga leva trots att det är svårt. Janis är en fin bekantskap och jag följer hennes äventyr med ett leende på läpparna och tårar i ögonen.

Jag tror att Janis den magnifika kan passa väldigt bra att läsa med gymnasielever. Det finns mycket att diskutera kring viktiga frågor som mobbing, vänskap, kärlek och relationer inom familjen. En helt klart mycket läsvärd bok, som är djup utan att vara svårläst. Rekommenderas varmt!

Som av en händelse har jag också ett pocketexemplar av denna fantastiska bok från Pocketförlagets IRL-serie. Vill du vinna Janis den magnifika? Skriv en kommentar, länka till tävlingen från din blogg och vänta tills efter påsk så kanske just du får den på posten.

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Magnifikt Nilsson

  1. Dolly skriver:

    Jag har inte heller läst något av Johanna Nilsson, men har ett par titlar stående i bokhyllan. Borde ta tag i henne!

  2. Matilda skriver:

    Den verkar bra!

    Jag är gärna med och tävlar! 😀

  3. Matilda skriver:

    Nu har jag skrivit ett inlägg om tävlingen!

    Det finns här:
    http://bokmatilda.blogspot.com/2010/03/boktavling.html

  4. Cecilia skriver:

    Janis den magnifika är en bok som jag länge tänkt läsa. Jag vill gärna delta i tävlingen.

    Jag har gjort ett inlägg på min blogg

    http://bokmamma.blogspot.com/2010/03/hoppas-hoppas-att-det-ar-min-tur-denna.html

  5. Linnea skriver:

    Vill gärna vara med! 🙂

    Har skrivit ett inlägg:
    http://boknea.blogg.se/2010/march/jag-ar-med.html#comment

  6. Maud skriver:

    Så klart vill jag också vara med och tampas om den åtråvärda vinsten!
    Länkar.

  7. Addikoko skriver:

    Jag är med och tävlar! Det finns ett inlägg på min blogg om din tävling;)
    Länken dit är: http://addikoko.blogspot.com/2010/03/boktavling-pa-lilla-o.html

  8. violen skriver:

    Jag är ju på jakt efter mer ungdomsläsning så det skulle vara perfekt för mig!

    Gilla Johanna Nilsson sen tidigare läsning.

Lämna en kommentar