Tematrio – Språk

temasprak

Tematrion denna vecka handlar om språk. Böcker eller texter vars språk är annorlunda, vackert eller på annat sätt minnesvärt. Språket är väldigt viktigt för mig när jag läser en text. Ett språk som irriterar  mig är värre än en seg historia. Den sega historien kan utvecklas till något bra, men språket är som det är. Jag har suttit och läst lyrik under eftermiddagen och det är främst inom den genren som det verkligen finns texter som får mig att bli riktigt berörd. Att välja en dikt känns dock som fusk, mina favoritdikter får ta plats i andra inlägg istället. Här kommer istället de tre böcker jag valt, men först Lyrans instruktioner:

Berätta om tre romaner/texter du tycker mycket om på grund av dess språkliga utformning.

1. Tillit till dig, Barbara Voors. Jag älskar Barbara Voors böcker och det här var den första jag läste. Historien om Saga och Zacharias är vacker och poetisk. Ett kapitel för varje bokstav i alfabetet, från anlag till ömhet. Fantastisk bok, men det var tio år sedan jag läste den. Drygt. Många gånger har jag tagit ner den från hyllan och tänkt att jag ska läsa om den, men jag vågar inte. Tänk om den är en av de böcker som bara var bra i just det tillfället. Böcker som har ett bäst-före-datum.

2. Mina drömmars stad, Per Anders Fogelström. ”I begynnelsen fick staden sitt sigill och märke: murar och torn intill vatten. Skyddande sten restes mot allt som fanns utanför, mot fienden och vinden, mot kölden och mörkret. En gång hade staden legat hoprullad som en igelkott i en bergsskreva.[…]Människorna utanför kunde frukta och hata staden, tala om hålan och varbölden, om jätten som slukade människoliv. Men ändå sökte sig många av dem dit, gav sitt blodsoffer.” Och sedan den avgörande meningen, den sista i det första kapitlet: ”Pojken drömde. Staden väntade.” Jag älskar Stadserien och har läst böckerna hur många gånger som helst, men nu var det några år sedan. Kanske dags att återse alla gamla vänner.

3. Jenny, Jonas Gardell. Gardell har skrivit mycket bra, men detta är hans vackraste text. Jenny är som en lång dikt. Så vacker och så sorglig.

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Tematrio – Språk

  1. Vixxtoria skriver:

    Bra val. Språket är verkligen en viktig del av historierna i alla dessa fallen. Och tack för det fina fina citatet av Fogelström. Jag har inte läst serien mer än en gång, men jag tyckte mycket om den.

  2. Helena skriver:

    Fina val! Jag har i och för sig inte läst Voors – det får stå på måste göra listan… Jag har läst många av Gardells böcker (och tyckt mycket om dem) men inte just Jenny – jag tror jag hade kommit ur min Gardellperiod då. Men det ärju aldrig försent. Och stad-serien är ju alldeles, alldeles underbar. Har läst den 3 gånger tror jag. Har du läst de tre ”första” också? ”Krigens barn” osv – inte lika språkligt fantastiska och lite väl fullproppade med händelser och människor men ändå väl värda läsningen.

  3. Lyran skriver:

    Av dina val har jag bara läst Stad-serien, men det älskar jag helt enkelt.

  4. Lilla O skriver:

    Voors är en underskattad författare! Lite ojämn, men mycket är väldigt bra. Bäst gillar jag Tillit till dig och Sömnlös.

Lämna en kommentar