Dagsarkiv: 10 augusti 2009

Min barndoms hjältinnor

Det klagas ofta på att det finns så få starka, kvinnliga förebilder inom barn- och ungdomslitteraturen. Det får mig att tänka på vad jag själv läste. Mina absoluta favoritböcker var Laura Ingalls Wilders serie om sin barndom där hon själv, Laura, … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , , , , | 9 kommentarer

Tematrio – Språk

Tematrion denna vecka handlar om språk. Böcker eller texter vars språk är annorlunda, vackert eller på annat sätt minnesvärt. Språket är väldigt viktigt för mig när jag läser en text. Ett språk som irriterar  mig är värre än en seg … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , , , | 4 kommentarer

Det värmer i hjärtat!

Jag träffade en gammal elev idag när jag var och handlade. När jag satte mig i bilen för att åka hem började jag nästan gråta. Av glädje. För två år sedan dök en liten kille upp på Individuella Programmet. Överlämningen … Fortsätt läsa

Publicerat i Skolsnack | Märkt , | 5 kommentarer

Alla döttrar har en mor

Grabbarna leker cirkus, inpirerade av Petsson och Findus Kattonauten. ”Mina damej och häjjaj. men oj det finns ju baja en dam i huset”. Ja, så är det och det har till och med Storebror koll på. Han, Lillebror och pappa … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , , , | 4 kommentarer