Dagsarkiv: 24 augusti 2009

Pussel och ekorrhjul

Ja, så var det igång igen. Vi pusslar för fullt för att hinna med jobb, hus och barn. Att dessutom hinna prata lite med varandra och kanske få lite egentid är minst sagt svårt. GP skriver idag om konsten att … Fortsätt läsa

Publicerat i Familj, Funderingar | Märkt , | 3 kommentarer

Tematrio yrken

  Veckans tematrio handlar om böcker där huvudpersonernas yrken skildras: 1. Lärare finns representerade i det oändliga i litteraturen, men jag väljer Laura i Laura Ingalls Wilders självbiografiska böcker. I Gyllene år tar hon ett lärarjobb långt borta från familjen … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , , , | 7 kommentarer

Konstigt

Jag har riktigt, riktigt mycket att göra. Visst är det då konstigt att jag sitter här och gör i princip ingenting. Eller rättare sagt så försöker jag göra allt, men inget blir liksom gjort ordentligt. Lite duttande här och där … Fortsätt läsa

Publicerat i Funderingar, Skolsnack | Märkt , | 1 kommentar

Vilken sorts lärare är du? Del 3

Är du läraren som planerar varje lektion in i minsta detalj, den som försöker planera men aldrig lyckas följa det som är tänkt eller kanske den som aldrig planerar utan bara improviserar? Jag har aldrig varit någon detaljplanerare, men jag … Fortsätt läsa

Publicerat i Skolsnack | Märkt , | Lämna en kommentar

Bokstaven C

C är tredje bokstaven i Böcker A-Ö: Bok:  Comédia infantil, Henning Mankell är en av de bästa böcker jag läst. Vi får följa gatubarnet Nelio under tio nätter. Hemsk och obehaglig, men också varm och gripande. Jag är inte så förtjust … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt | 1 kommentar