Dagsarkiv: 30 augusti 2009

Ännu ett manifest

Och den här gången handlar det inte om något litterärt sådant, utan ett flumpedagogiskt. För alla flumpedagoger som inte köper Jan Björklunds snack om hårdare tag och fler nationella prov finns nu ett manifest. I SvD finns Anders Mildners krönika … Fortsätt läsa

Publicerat i Skolsnack | Märkt , , | 4 kommentarer

Bokenkät innan helgen tar slut

Fiktionista har skapat följande kluriga enkät:  Infoga en bild av det snyggaste bokomslaget du har i din bokhylla. Förklara varför du tycker det är så snyggt. Rött och guld. Riktigt pråligt, men samtidigt enkelt och vackert. Vilka tre böcker vill du … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt | 2 kommentarer

Okej Benke, du har en poäng

Jag som varit ganska irriterad över hela Kepler-hysterin fick mig en liten tankeställare, men ändrade ändå inte min åsikt, när jag läste Bengt Ohlssons krönika på På stan.nu bloggen där han påpekar att det kanske inte är så himla lätt att slänga … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , , | Lämna en kommentar

Bokstaven L

Bokstav nummer nio är L Bok: Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist som är både spännande och bra. Jag gillar både miljön och personerna. Historien om den mobbade Oskar och den mystiska Eli i Blackeberg är välskriven … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , , , | 1 kommentar

Aktivismens ABC

När jag läste Norweigan Wood av Haruki Murakami chockades jag av hur många som valde självmord istället för att leva ett liv som de inte var nöjda med. I dagens DN finns en artikeln som inte handlar om just detta, … Fortsätt läsa

Publicerat i Funderingar | Märkt | 3 kommentarer