Dagsarkiv: 08 augusti 2009

Jämställdhet für alle

”Jämställdhet är för viktigt för att lämnas åt minoritetsfeminister” skriver Hillevi Engström och Mats Johansson, båda moderater, i SvD. Jag vet inte om jag inkluderas i dessa minoritetsfeminister och jag undrar vilka de menar? Hur som helst håller jag med … Fortsätt läsa

Publicerat i Funderingar, Genus | Märkt , | 1 kommentar

Trög start, men bra final

Jag fick Första stenen av Tomas Kanger i sommarpaketet från min hemlige bokvän (tack igen!). Det är den första boken i serien om Elina Wiik vid Västeråspolisen. Wiik är en duktig utredare, men har svårt att ta plats på den mansdominerade stationen. … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , , , | 1 kommentar

Sista sommaren?

Det gäller att ta vara på de här sista lediga dagarna. Det kanske är de sista sommardagarna vi får och jag tänker vara ute så mycket som möjligt! Bad klarar jag mig ganska bra utan, men sol vill jag gärna … Fortsätt läsa

Publicerat i Familj, Skolsnack | Märkt , | Lämna en kommentar

Hur skulle det bli här?

Det mest jämställda landet i världen om man ser till politiker är Rwanda med 56%  kvinnliga ledamöter i nationalförsamlingen.  Däremot är bara 9 av 24 ministrar kvinnor. Ett skäl till att så många kvinnor finns i parlamentet är det inte … Fortsätt läsa

Publicerat i Genus | Märkt , | Lämna en kommentar

Mitt bästa biominne 4

Vi väntade på att få se filmen om Bosnien Savrseni krug (den perfekta cirkeln). Platsen var den fantastiska biografen Draken under Göteborgs Filmfestival 1998. Filmen var försenad och tillslut kom någon fram och berättade att det blivit något fel. Filmen … Fortsätt läsa

Publicerat i Tv, film och radio | Märkt , | Lämna en kommentar