Dagsarkiv: 13 augusti 2009

Lättare att vara anonym?

Paret Ahndoril mera kända som Lars Kepler menade att valet att skriva under pseudonym var för att göra det enklare, så här säger Alexandra i GP:  ”Det var så krångligt. Vi hade två egna böcker och så kom plötsligt en … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , | 5 kommentarer

Ung hundraåring!

Första boken om Anne på Grönkulla utkom 1909 på svenska och fyller således 100 år. Det egentliga jubiléet torde ha varit förra året då boken utkom på engelska 1908. Svenska var det första språket boken översattes till då en svensk … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , , | 2 kommentarer

Vilken sorts lärare är du?

Vad är det som driver dig i ditt arbete, eleverna eller ämnet? Själv skulle jag säga att det i min nuvarande undervisningsgrupp är 30% ämne och 70% eleverna. När jag under förra året undervisade i en grupp med väldigt skolovana … Fortsätt läsa

Publicerat i Skolsnack | Märkt , | 1 kommentar

Kulturfyran om läsning

Hur läser du? Den frågan ställs i veckans kulturfyra. Även Paperback har skrivit om ämnet i veckan. Veckans kulturfyra handlar om läsning. 1. Hur läser du? Jag har alltid minst en bok på gång, men mitt läsande är ganska ojämnt. … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , | 5 kommentarer

En kväll på stan

Träffade en kompis i stan igår och planen var mat, vin och mycket snack. Hade glömt att det omdöpta kalaset var i full gång. Bussen var full och stan knökad. Vi lyssnade lite på Dusty Springfield hyllningen, men trots att … Fortsätt läsa

Publicerat i Funderingar | Märkt , | 7 kommentarer