Dagsarkiv: 26 augusti 2009

Stopp i västra Australien

Jag har inte läst någon Patrick White trots att det var mitt mål under vårt stopp i Oceanien. Istället blev det den verklighetsbaserade Rabbit-proof fence av Doris Pilkington. Boken handlar om tre aboriginerflickor vars pappor är vita jordägare. För att … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , , , | 1 kommentar

Krimalfabetet R

Då var det dags för bokstaven R i Krimalfabetet. Det visade sitt lite otippat vara riktigt svårt att hitta böcker på R, speciellt böcker jag läst. Det blev inte så varierat den här veckan. En bok jag läst och tyckte … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , , , | 3 kommentarer

Det här med läxor

Barnens läxor är för svåra för var fjärde förälder skriver Aftonbladet. I artikeln berättas om föräldrarnas svårigheter, men också om den läxläsningshjälp som faktiskt finns. Röda Korset står för en del och på de arbetsplatser jag haft har det funnits  … Fortsätt läsa

Publicerat i Skolsnack | Märkt , | 8 kommentarer

Borta bäst

Jag har haft nöjet att läsa Borta bäst, Sara Kadefors nya roman. Kadefors är en favorit. Jag älskade hennes ungdomsbok Sandor slash Ida och tyckte också mycket om hennes förra roman Fågelbovägen 32. Kadefors är frispråkig och direkt vilket gör … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker | Märkt , , , | 1 kommentar