Beskyddaren

Beskyddaren

Beskyddaren av Kim Olin är en fortsättning på Avhopparen. Huvudpersonen Simon försöker nu ta sig tillbaka till ett ”riktigt” liv och börjar i skolan igen. Han har dock ingenstans att bo och att sova ute är inte speciellt kul. Ganska snart märker han också att skolan inte är för honom. Självklart är det då lockande när Pulverlands nye boss, Johnny, erbjuder honom en lägenhet om han kommer och arbetar för honom. Han trivs ganska bra med livet, jobbet är okej och han bor tillsammans med sin flickvän Elsa. Den illegala världen är dock knappast någon drömvärld och Olin glorifierar den inte. Simon får med egna ögon se att hans chef inte är en speciellt trevlig person och själv får han också ta till mer våld än han egentligen vill.  När flera av Johnnys medarbetare blir skjutna misstänker Johnny att den gamle bossen Tobias är tillbaka och det blir en spännande maktkamp.

Beskyddaren är inte skriven för mig utan vänder sig till ovana läsare och då främst killar. Även om jag ibland irriterade mig på att det blev lite väl macho tycker jag att Olin försöker problematisera den våldsamma värld som Simon lever i.  Varken våld eller droger glorifieras och Simon försöker trots allt göra det rätta även om det inte alltid blir som han tänkt sig. Vad som också är smart är att Beskyddaren är tjockare och mer komplex än Avhopparen vilket betyder att den ovane läsaren som vill läsa mer om Simon ställs för en större utmaning denna gång. Och läsa vidare vill i alla fall jag. I höst kommer tredje delen i serien om Simon Checka in.

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar