Skriet från kärnfamiljen

Jag har redan skrivit en hel del om boken Skriet från kärnfamljen av Rebecka Edgren Aldén och Tinni Ernsjöö Rappe.  Läser också flitigt den tillhörande bloggen som bland annat behandlar det eviga vardagspusslet. För mig var det skönt att läsa en bok som tog upp mycket av det som jag funderar på. Det är svårt att hinna med livet just nu. Barn, hus och jobb tar all tid. Det är AB Familj och lite tid till romantik eller egentid.

Författarna ”bevisar” att en jämställt liv är bättre för alla i familjen. Jämställdhet bör därför inte bara vara en kvinnofråga, då även män tjänar att leva i ett jämställt förhållande. Par som delar föräldraledigheten skiljer sig mer sällan, barn som har en två aktiva föräldrar blir tryggare. Trots detta tar många pappor inte ens ut de första tio dagarna efter barnets födsel. Småbarnsmammor arbetar mindre än de gjorde innan de fick barn, småbarnspappor jobbar mer. Kvinnor som har egna företag är hemma för att de har så flexibla arbetstider, män som har egna före3tag har inte råd att vara hemma. Kvinnor som studerar är hemma, män som studerar är det inte. När kvinnan tjänar mest är hon hemma. När mannen tjänar mest är han hemma. Jag får inte ihop det.

Den nya generationen kvinnor vill inte längre ha barn och karriär, de har istället mormor och Martha Stewart som förebilder. Denna back-lash skrämmer mig. Spelar det verkligen någon roll kanske du undrar? Kan alla inte få leva som de vill? Inte så länge kvinnor inte konkurrerar på samma villkor som männen i samhället.

Skriet från kärnfamiljen är en bok som verkligen behövs.  Tyvärr är jag  rädd att den bara når de redan frälsta, de som vill leva jämställt, men kanske inte dem som mest behöver det. Den borde användas som litteratur vid MVC:s föräldrautbildningar och läsas av alla som vill leva ett bra liv i en fungerande och modern kärnfamilj.

Läs fler inlägg här, här och här!

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Skriet från kärnfamiljen

  1. Jag har tänkt läsa den där boken, tror att jag kommer att gilla den. Men det är väl som du skriver att den mest läses av de redan frälsta. 😉

Lämna en kommentar