Kulturfyran om läsning

Hur läser du? Den frågan ställs i veckans kulturfyra. Även Paperback har skrivit om ämnet i veckan.

Veckans kulturfyra handlar om läsning.

1. Hur läser du?

Jag har alltid minst en bok på gång, men mitt läsande är ganska ojämnt. Ibland slukar jag en bok på några timmar, men ibland kör jag fast. Hittar jag en bra författare läser jag ofta ett par böcker till för att njuta lite extra. Samtidigt finns det en hel del författare som jag gillat, men ändå aldrig läst någon mer bok av. Så är det till exempel med Paul Auster, jag älskade New York-trilogin, men blev samtidigt mätt och längtar inte efter att läsa fler. Andra författare som Maria Ernestam läser jag alla böcker av så fort jag kan. Vissa deckarserier följer jag också som Åke Edwardsons om Winter som tyvärr är slut och Michael Connellys om Harry Bosch. Har också läst alla böcker om Harry Hole av Jo Nesbø utom en som väntar i bokhyllan. Ofta är det huvudpersonerna som får mig att fastna i en deckarserie snarare än brotten.

2. Hur många böcker läser du i månaden?

Det varierar, men hittills i år har det blivit 7-8 i månaden. Då är det både vuxenböcker och ungdomsböcker.

3. Vad läser du, vilken slags böcker? Vad läser du inte för slags böcker?

Jag läser gärna deckare, samtidsromaner, chick-lit och en och annan nobelpristagare och/eller klassiker. En ganska blandad kompott. Dessa böcker har jag läst 2009. Däremot läser jag aldrig sci-fi och sällan fantasy.

4. Vilka böcker står på tur att bli lästa av dig nu?

Ska läsa Rabbit-proof fence av Doris Pilkington, sedan står nya böcker av Sara Kadefors och Katerina Janouch på tur. Har också fått smak på Curtis Sittenfeld efter att jag läste I en klass för sig och ska läsa hennes andra böcker. Nästa deckare på tur är Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen.

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Kulturfyran om läsning

  1. christermagister skriver:

    ”Ofta är det huvudpersonerna som får mig att fastna i en deckarserie snarare än brotten”

    Det håller jag verkligen med om! Jag gillar Harry Hole, han är inte så förutsägbar…

  2. Lilla O skriver:

    Läste just ”Djävulsstjärnan” och där var Hole mer än lovligt nedgången. En liten uppryckning får han allt ta och göra, men jag håller med dig han är en spännande hjälte.

  3. 2BarnsMamman skriver:

    Kul att läsa om dina läsvanor 🙂 Själv önskar jag att jag prioriterad böcker lite oftare. Just nu blir det mest på tågresorna till och från jobbet. Ser fram emot Kadefors nya! Tyckte mycket om hennes tidigare. Ha det fint! Kram

Lämna en kommentar