Läsning som gav mersmak!

bedragen_inb_low_1

För ett tag sedan läste jag Dotter önskas av Katerina Janouch och blev positivt överraskad. Det är inte så att jag haft väldigt låga tankar om Janouch som författare, men jag har nog tänkt på henne främst som realtionsexpert och trodde nog att hon som skönlitterär författare skulle vara en sämre kopia av Kajsa Ingemarsson. Så är det inte alls. Snarare är det så att Janouch slår den något avsomnade Ingemarsson med hästlängder.

Bedragen handlar om fyrabarnsmamman Cecilia som likt många andra kvinnor drar ett hårt lass hemma och på jobbet. Hennes man drar in mest pengar, men lägger också mest tid på jobbet och reser inte sällan iväg från familjen. En ganska typisk situation att skildra i en relationsroman alltså, eller relationsthriller som Janouch själv väljer att kalla den i bokens extramaterial. Och en relationsthriller är just var det är. Det handlar inte bara om relationen mellan Cecilia och hennes man John utan också mellan föräldrar och barn. Ett okänt barn vänder upp och ner på familjens tillvaro. En son som aldrig träffat sin far och nu fått veta hans namn. En snart vuxen man som blivit till då John var sjutton år. En son som heter Simon och som bestämmer sig för att flytta in.

Hur lever man vidare när en ny person dyker upp på det här sättet? Cecilia har svårt att acceptera situationen och när John strax därefter sticker iväg på en jobbresa till USA blir hon ensam kvar med hans nästan vuxne son som visar sig vara allt annat än välartad. Cecilia börjar fundera på sitt äktenskap och börjar tänka att John kanske bedrar henne nu också. Kanske har han en annan kvinna? Han har ju en okänd son, så varför inte?

Ibland blir det lite överdrivet och vid flera tillfällen slår slumpen till på otrovärdiga sätt, men det spelar ingen roll. Jag sträckläste boken och tyckte att den var både underhållande och spännande. Bäst tyckte jag om skildringen av Cecilias arbete som barnmorska och hennes samtal med riktigt coola mormor Sonja. Kvinnorna runt Cecilia är bokens viktigaste personer. Mormodern är hennes stora trygghet i livet, vilket kanske inte är så konstigt då mamma Christina är ganska självupptagen. Samtidigt är mamman oerhört generös och sticker ofta till Cecilia pengar. Även arbetskamraterna är kvinnor. John och Simon som är bokens enda viktiga män är knappast några hjältar, tvärt om.

Den 9:e september kommer fortsättningen på Bedragen och den ska jag definitivt läsa så snabbt jag kan.

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Läsning som gav mersmak!

  1. a-lo skriver:

    Jag lyssnade på Janouchs sommarprat då hon bland annat nämnde Bedragen. Jag stod och höll i den i Pocketshop i helgen, men köpte aldrig. Kan ångra nu, men det får bli en annan gång.

  2. Lilla O skriver:

    Jag har fått del två och ville gärna läsa ettan innan. Risken för överdosering av Janouch är dessvärre överhänagnde. 😉

  3. Pingback: Läsning som gav mersmak « enligt O

  4. Pingback: Janouch med extra allt « enligt O

Lämna en kommentar